|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som har/haft en Mercedes sl 500 som kan berätta lite allmänt om den? Jag har funderingar på att antingen köpa mig en M3 cab 3,2l eller en sl 500. Vill veta hur hållbarheten på motor och kaross är och kostnader. Mvh Pontus | |
| menar du m3 e36 och sl från 90-talet??? | |
| Kolla på Merca forumet istället om du vill veta något om merca.. | |
|
Testade en 320 sl en gång. 90-talsmodellen. Kändes grymt trött. Du lär behöva en 500 minst, iaf om du vill ha lite drag. SL och m3 cab tror jag 2 väldigt olika bilar. Speciellt om man pratar de äldre modellerna. |
|
| tänker su på den gamla karossen så röstar jag på M3an, men pratar vi om nya karossen så hade jag nog tagit SL, ser mycket snyggare ut, men som föregående talare har sagt så är det två helt olika bilar | |
| Menar E36:an och den gamla modellen av sl 500 | |
|
Jag förmodar att du menar modell R129 en mycket vacker och lyckad Mercedesmodell. Designen under ledning av Bruno Sacco var också lyckad från början Man behövde inte någon "invänjningstid" som flera modeller av dagens design kräver. Många "experter" menar att R129 modellen låg på den absoluta toppen kvalitetsmässigt, efter den modellen gick det tyvärr åt andra hållet. Bilen finns både med 6-cyl och 8 cylindriga alternativ. Bilen fungerar ypperligt med sexorna också. Men vill man ha det riktiga vridet så väljer man V8 på 326 HK. (Ingen större prisskillnad på beg.) Men som många skriver är bilarna väldigt olika. Mercan är ett säkert, snabbt och tungt landsvägslok som utstrålar Pansarkvalitet rakt igenom och dessutom medger öppetåkande, men har tyvärr lite oinspirerad inexakt kulmutterstyrning (märks bara vid aktiv körning). Tidiga modeller har lite småtrassel med el funktioner. Insprutningssystemet uppdaterades också några år senare. Som brukligt gäller ju senare modell destu bättre. Mer info om SL finner du på: Länk M3:ans kvaliteter och förtjänster behövs väl knappast framläggas här, dom känner vi ju till ändå. ;) /L |
|
|
Obs, SL finns med V12 också (600SL) (om man nu är intresserad av det med dagens bensinpriser) /L |
|
|
Körde en 600SL-94 med 5000 mil på mätaren förra sommaren. Körde ett hundratal mil och måste säga att det är bland det mest robusta jag kört. Trots avsaknaden av taket kändes den som just ett pansarfordon. Shit vilken bil. Riktigt skön! Valet mellan bmw och merca i det här fallet blir svårt tycker jag. |
|
|
Beror lite på vad man vill signalera. Vill du ge sken av "yngre man som lever i nuet" så väljer du BMW´n, vill du utståla "yngre man som vill vara som pappa", då väljer du Mercan. Jag är 44 och hade nog kallats "gubbsjuk" om jag valde BMW´n, men "roligafarbrorn" om jag kom i Mersan. |
|
|
Robert, Du har rätt om bmw:n, gubbsjuk. Hade du däremot suttit i mercan hade det rätt och slätt varit, "gubben i mercan" ;) |
|
|
he he, kan bara hålla med dig Robert. Pontizen: var själv i samma situation för två somrar sedan. Det var ju tvunget att få plats 2 barnstolar i bak så jag tittade på mercan också. Pratade då med en släkting som jobbar som mercasäljare o kommentaren var väl: "vill du lägga mycket pengar på service så köp SL500." Den är inte billig att äga. Kan dock aldrig ångra valet att jag köpte min M3 cabbe. Vilken bil.Dock har man ju fått den beryktade stämpeln, "gubbsjuk" fast man bara är 36. Petrob ------ M3 Cab |
|
|
Jag är ju bara 23 bast och att bli stämplad som gubbe vill man ju inte. V8:an i Mercan lockar dock. Vet inte riktigt hur gott ljudet i en m3:a låter....! Petrob: Vad är det för någon prisskillnad vi pratar om? Jag har läst en massa om m3:ans 3,0l och 3,2l motor här på forumet men jag har aldrig fått en riktig klar bild vad skillnaden är förutom att det är en lite större motor och div. Alltså vad ska man välja. Är det värt att betala mer för dem hästarna och allt som ingår? Mvh Pontus |
|
|
Fick inga exakta priser men bara att en service kostade mycket mer än på M3:an. Samt att delar till den i allmänhet var dyrt. Det är ju dock en V8. Blev som sagt avrådd av en mercasäljare. Petrob ------ M3 Cab |
|
|
Du ska ha en SL500. Jag har alltid velat ha en, läste upp mig under många år för att i våras ta steget och byta från BMW till en SL500 -99, dvs. den absolut sista uppdateringen av R129. De kostar i inköp, men tycks hålla värdet bra om man hittar rätt köpare. 1989 kom den med 326 hk, såg likadan ut fram till 1996 då första uppdatering med 5vxl låda istället för 4 samt 320hk kom på bilen, då kunde man även beställa den med en väldigt ovanlig, och dyr Panorama-glas-hardtop (320 hk), 1997 blev automatlådan mer hållbar, sedan 1999 uppdaterades bilen en sista gång med den modernare treventils-V8an på 306hk som förbättrade förbrukning och tillförlitlighet, samt användarbarhet. Mercafantasterna föredrar ofta 1997-1998orna och kallar dem de sista riktiga Mercacabbarna, dvs. innan Daimler Chrysler kom in. Jag kan hålla med om att de äldre känns snabbare, men de faller på användarvänlighet. En sen (99-01) bil kan kosta det mångdubbla av en tidigare, men håller värdet bättre och strular mindre. Köp en bil som använts, de som bara står är det generellt sett mer problem med. Skicka ett privat meddelande om du vill snacka mer om SL eller ha hjälp med att hitta rätt bil, vore för mig bara skoj att hjälpa till :) mvh MVH, Victor Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
En riktlinje om du vill ha en problemfri SL är att du köper en bil från 1996 och framåt, man får inte vara snål. Räkna med att punga upp 180tkr+ om du vill ha en fin och det är ingen billig bil att driva. Är man inte villig att lägga sådana summor, så köp en M3 som även det är en finfin bil :) MVH, Victor Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.