AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.663

Framvagnsinställning efter styrestagbyte?

Transocean
Skall byta bägge sidor med nya och kompletta stag. Om jag mäter staget nöjaktigt så att det nya blir lika långt som det gamla kan jag väl strunta i inställningen? Har ingen snedslitning idag med de gamla klonkande styrstag.

Juha
Paap Reeder
... du kommer inte att fixa det med den metoden.
Jag har i a f aldrig lyckats även när jag borrat små "mätgropar" för skjutmåttets skaklar.

MVH /// Paap R
Visa användare
ProPro-medlem
13.412
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Håller med Paap Reeder, sannolikheten att man lyckas är låg. Ca 500:- kostar en hjulinställning (på E34:or mäts och justeras framvagnen medans bakvagnen endast mäts då den inte är justerbar) - det är det värt.
Transocean
Paap R, det känns bra att även andra har lekt med tanken och försökt...tänkte använda en laserpekare...ja jag prövar i alla fall!!!!

Juha
ic
124
icke
318is -90
Får man det för en femhunka har man fan gjort ett kap. Skanstulls däck skulle ha 750kr för en e30 som enbart går att justera på själva styrstaget. Snackade med en ej auktoriserad och billigare bmw-verkstad. Dom skulle ha 1200kr

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är nog lite olika vad det kostar. Det enda man kan säga är att det alltid är billigare än minst ett snedslitet framdäck :) Ja, jag har också försökt ställa toe-in med hemmabyggda mätdon.
Transocean
Rätta mig om jag har fel men en e34 justeras väl också på styrstaget? Eller?What's the big deal?

Juha
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har aldrig sett en bil där man inte ställer toe-in/out på styrstagen, men det kan ju finnas undantag. Vid en riktig inställning får man ju även rätt camber- och castervärden så en riktig inställning är enl. min mening en god investering och den enda rätta vägen att gå.
Visa användare
ProPro-medlem
13.412
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vianor i Malmö tog 535:- för min 535i E34. Men det var ett tag sen - närmare bestämt 2004 - kändes inte att det var så länge sen dock... Så 750:- låter rimligt på en vanlig däcksfirma.
Paap Reeder
... hm!

Huvudgrejen med en 4-hjulsmätning är att man även får koll på styrgeometrin vid +/- 10 graders rattutslag.

Jag tappade min M70 på domkraften varvid //-staget kröktes och då stämde inte styrgeometrin.

Nu behöver ju inte bara så drastiska saker hända men styrgeometrin är viktig för komforten.

Den andra metoden är ju att dra en tvättlina runt bakhjulen ... förbi framhjulen och säg 15 m framför framhjulen. Allt i navhöjd.
Då kan man mäta upp toe-in per millimeter vid körning rakt fram men då skall man vara 100:a på just vad som är rakt fram.

MVH /// Paap R
Mu
616
Mustang

540iat -94
Ja att mäta med annat än dyr utrustning ger inte annat än en ungefärlig uppfattning och det är sant att den enda justerbara vinkeln på e34 är toe in.
Byter man bara ett stag kan man justera det stag man bytte tills man får samma rattläge som innan och då borde man ha en rätt ok inställning- förutsatt att allt var ok innan bytet förståss.......
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Pröjsade 550 spänn för en 4 hjulsmätning och inställning av framvagnen på Seaten för ett par veckor sedan. Bak går inte att ställa , men framhjulen ställs efter hur bakhjulens värden. First stop gummiverkstad, de flesta större gummiverkstäder har Hjulinställning.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.