AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.335

Om de INTE är kopplingen som slirar vad kan de vara då?

fe
4
fetman
330XD Touring -01
Hej har en chippad BMW 330xd -01 gått ca 13000mil..
Nu är de så att den började slira när jag gasade på lite, tog för givet att de var kopplingen som var dålig, köpte en ny koppling och bytte den, när jag tittade på den gamla såg de helt OK ut o blev lite fundersam.. nu sitter det en ny koppling men de vart tusan ingen skillnad och de som är mest skumt är att om jag är ute och kör och gasa på lite så i början slirar den jätte lätt men när de slirat några gånger blir den bättre o bättre tills jag låter den kallna igen då blir den hel kass igen!!
vad tusan kan de vara? slirar den på dubbelmass-svänghjulet men tycker då att den inte skulle kunna "släppa" helt el? när den väl "släpper" så hugger den aldrig fast igen utan skulle kunna hålla den lös så länge jag vill. .
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Kanske beror på chippet!? Vridmomentet blir för högt för en originalkoppling helt enkelt. X'et på bakluckan i kombination med full gas på låga växlar gör det ju extra ansträngande för en originalkoppling. En 330D utan X går väl loss på hjulen istället för att slira på kopplingen.
Kan väl vara den där förbannade CDV ventilen som ställer till det?
fe
4
fetman
330XD Touring -01
ja jag tänkte oxå kanske CDV.. men om jag fattar de rätt så funkar den bara så att de blir mjukare gång.. om jag kör typ 20sec på 3an o trycker ner slirar den oxå.. om de vore CDV skulle den väl ha slirat när jag just tryck ner kopplingen släppt upp och gasat el?!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.