AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.329

"rök" från ventilation!

Lasse Karlsson
Tjena BMW-freaks!

Hände en lite "otäck" sak med BMW:n igår på väg hem från jobbet! Hade precis lämnat jobbparkeringen då det började osa/ryka in i kupen via ventilationsspjället! Oset/röken luktade inte brännt! utan snarare fränt och lite svavelaktigt!

Detta fortgick i någon minut, och jag stannade omedelbart för att kolla! Tänkte att nu har topplocket gått eller kanske varmgång! men motortempen hade knappt lämnat kallt! När jag öppnade huven, hade det mesta avtagit och det luktade inget i motorutrymmet!

Körde efter detta vidare hemåt utan problem, och idag på väg till jobbet har heller inte problemet återkommit! En arbetskompis trodde det kunde bero på AC-kompressorn som ger detta fenomen, då den inte arbetat på ett tag! Kan det vara så? Nån annan som råkat ut för samma sak?

HA DET!!
Färg på "röken"? Var den "vit" så kan det gissningsvis vara kondens på värme/kylpaketet som på något sätt gav denna rök...Har själv nån enstaka gång vid varmt väderlek noterat att det kan komma lite "rök kondens" ur ventilationsgallren precis när man börjar använda AC:n, men det försvinner på typ 5-10 sek ungefär
På en bil jag hade för några år sedan kom det sådan rök någon enstaka gång. Det verkade vara bara extremt fuktig luft för det blev nästan blött vid ventilationsgallren. :-)
En bil jag åkte mycket i i Malaysia hade nästan alltid denna rök ur ventilationen.
Undrar om det blir så om man har lite stopp i dräneringen från evaporatorn kanske? Eller så blir det bara så vid väldigt fuktig väderlek?
kilroy
Jag råkade ut för i princip samma sak på min förra E39 M5. Anledningen var troligtvis att jag slarvat med AC-användningen under en tid.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Lasse Karlsson
Tjena grabbar! o tack för svaren!

Hoppades också att det skulle vara detta fel, men jag tror det är värre än så! Det verkar ha hänt något med klimatanläggningen! När ACC:n ligger i AUTO går fläkten intermittent(går, stannar, går osv) och så låter det konstigt(knakande, knackande ljud) från baksidan av instrumentpanelen. Regleringen verkar funka, men det verkar vara nått knas med fläkten!

Nån som haft sådana fel eller liknande? Har svårt att få ihop pusselbitarna här! Rökutveckling i tex fläkten, borde slå ut densamma! men den verkar funka, i varje fall någorlunda. Tacksam för svar!

HA DET!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.