|
|
|
|---|---|
|
Hmm...Kollade med Wölkes vad byte av en fläktkoppling skulle gå på - runt 3-3.500 inkl arbete fick jag till svar. Kollade även med Bayerische Bilservice, där hamnade notan på ca 1.600 inkl. arbete eller 1.900 inkl arbete och efterkontroll så det hela fungerar som det skall. En väldans skillnad tycker jag, men det kanske inte är helt ovanligt att det kan skilja sig så mycket mellan olika verkstäder. Måste dock säga att jag fick ett enormt professionellt bemötande hos Wölkes. Var där personligen och man var mycket tillmötesgående och hjälpsamma och sådan kundservice kan jag gärna betala extra för...men kanske inte just i det här fallet. | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Vissa kanske har tillgång till BMW´s a`listpriser för olika moment ,och andra kanske höftar alt beräknar med traditionellt uppskattad tid och material kostnad med en viss % påslag på material! Listpriser brukar vara väl tilltagna! MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
| Nä, betala 1000-1500:- Extra för ett jobb som tar en kvart värkar onödigt, särskillt som det är nått som vem som helst utan tummen mitt i handen kan göra, 32ans nyckel, 5mm insexa och en stor hammare är vad som behövs. | |
|
"som det är nått som vem som helst utan tummen mitt i handen kan göra" Hehe, mig i ett nötskal. Eller så vågar jag helt enkelt inte. Funderar på att skaffa ett gammalt vrak för att ha något att skruva på så man lär sig det enklaste. Jag är verkstadens drömkund tror jag. Vill dock att verkstaden bekräftar att kylningen verkligen fungerar som den skall då jag skall iväg på bilsemester. |
|
|
Har kollat upp BMW-verkstadsmarknaden i Gbg litegrann... Wölkes är proffsiga och bra, men är auktoriserade och nästan lika dyra som BMW Group. Jag har gjort en större reparation hos dem (byte vattenpump på M73:an), och förutom att de hade lång väntetid vid bokningen så gjorde de jobbet perfekt till full belåtenhet. Bayerische (numera BJ) Bilservice är ofta billigare, även om Wölkes i exemplet ovan faktiskt gav ett klart lägre pris än BJ. Har använt dem vid insp2 service, och hade inga anmärkningar. Men bäst tycker jag helt klart om Göteborgs Bilservice, som många andra här på forumet också varmt rekommenderar. Det är en enmansverkstad och han tar inte på sig de mest komplexa jobben (typ byta min vattenpump), men det faktum att han både har mycket humana priser, och dessutom att man får mycket personlig och tillmötesgående service, gör att jag inte drar mig från att åka till honom ute i Partille härifrån Mölndal hellre än att åka till någon av de ovanstående som ligger betydligt närmare. En nackdel till har han; han svarar sällan i telefon, så man gör bäst i att åka dit mellan 9-18 om man säkert vill få tag i honom. För din fläktkoppling skulle jag definitivt anlitat Gbg Bilservice. Mvh. /Kjell |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Hade min bil inne hos en verkstad nyligen,då min trågpackning behövde bytas! Varför jag inte gjorde det själv är främst pga avsaknad av lyft i mitt garage,inte pga att jag ogärna skruvar själv eller saknar erfarenhet! Vad jag fick höra från verkstaden när jag hämtade bilen var..."skönt att få det gjort på rätt sätt, och ordentligt gjort va!!" Mmm tänkte jag...tills bekymmrerna började rasa fram...dvs läckande hydraulkopplingar vid servopump(lossades vid trågdemontering) vilket resulterade till bärgare på tillbakavägen från mantorp Springbreak i år! a´3500 riksdaler. Samt att hela garagegolvet var nedsölat av både servoolja och motorolja efter jag hämtade hem bilen från verkstaden. Jag efterdrog trågpackningen själv och värmde brickorna för hydraulslangarna...så nu är det tätt! Har aldrig varit med om dessa följder då jag mekat själv hitills! Och den enda som får pilla på min kärra i fortsättningen förutom mig själv,är Perre Larsson!!! MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
|
Jag menade inget illa när jag skrev "tummen mitt i handen" alla är vi olika, själv kan jag skruva sönder vad som helst, men ber du mig skriva ut ett dokument på datorn tar det tvärstopp, jag är totalt oduglig i det ämnet. Som M635 skriver, ska man ha nått 100%igt, får man göra det själv. På en aktoriserad verkstad (som jag själv jobbat på) gör man exakt det som står på ett papper så fort som möjligt, absolut inget mer. För mig som självlärd bondmek var det katastrof, jag sa upp mig efter 2 månader. Kunden är ju oftast nöjd än då. 1600/1900:- var rimligt pris, 3-3500:- var ocker tycker jag, men har man inte en blekast aning om hur viscon byts, och kylproblemet löstes så kanske man tycker 3500:- var bra. |
|
|
Nejdå, jag tog inte illa upp. Är fullt medveten om att jag har tummen mitt i handen när det gäller bilar i allmänhet och motorer i synnerhet. Fast jag är en jäkel på rekond :-) Visst är det som du säger...står man med en överhettad motor och skall iväg på bilsemester i sommarvärmen inom en vecka så tycker man 3000 är rimligt för att få det fungera. Jag tänkte inte så mycket på det just då men ville ju ändå ringa runt för bästa pris. Åker till BJ på måndag och får det fixat för 1900. |
|
|
Som Isåkare skriver - man gör det som stor på pappret. Jobbade på Volvo lastvagnsverkstad o klarade av 6 månader... Jag har ett förslag: Mekhjälp sökes! BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.