AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.304

Kan man för böter för att man orsakar en mindre olycka?

Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Jag har hört från en arbetskamrat att han fick böta 1000 kr när han vållade en mindre farlig trafikolycka då polisen kom på plats. Är det någonting nytt eller har det alltid varit så?

Än så länge lyckades jag hålla mig borta från sådana incidenter och därför saknar kännedom.
Rent generellt kan man nog räkna med böter i vissa fall, så har det nog alltid varit. Men det kan ju som så ofta vara skrönor också, dvs böterna avser kanske nåt annat i samband med kontroll av bil och utrustning osv. 1000kr är ju nästan lägsta avgift numera för allt möjligt, t.ex att köra utan bälte osv.

FP
Det är just därför man SKALL ha dit polisen när nån annan planta gör fel och kör på dig i t.ex en högerregels-korsing eller bakifrån vid rödljuset

En polisanmälan gör att även att förskäkringsbolagens egen påhittade "rättvisa" inte blir hur fanastifull som helst...

Dessutom ofta men bra "pekpinne" till t.ex. inavalade skånska lantisar ( ett exemplel jag tyvärr ser alltför ofta) som tror att : " Högerregeln gäller väl bara i stan" och "vadå lämna företräde till fotgängare på övergångsställe??")

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
G-M tillbaka i gammal god form;-) Börjat rycka i BMW-tarmen igen?

/Udo Dirkelsniff
Länk
Paap Reeder
Skall du få böter måste ngn först göra en polisanmälan. När polisen kommer till platsen och gör en s.k trafikmålsanteckning så ligger den sedan till grund för anmälan.
Den kan göras av polisen, dig eller motparten eller kanske t o m av FB. en trafikmålsanteckning är ingen polisanmälan.

MVH /// Paap R ... obs ingen trafikjurist
Udo: såå tråkigt med en Hynda enda jag gör är ju byter H1or i halvljuset men jag erkänner väl det har börjat dra lite i tarmen för en hobby BMW...

ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
GM: Är inavlad skånsk lantis med koll på högerregeln och zebralagen. Är jag unik?

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
"Förseelse mot trafikförordningen" är den generella brottsrubriceringen som brukar användas. Brukar ge dagsböter för den som orsakat olyckor till följd av regelbrott i trafiken.
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Gasar- Magnus, kan nämna att det finns en hel del riktiga nötter uppåt också..
Ser livsfarliga exempel på äldre som inte ens kan gå som sätter sig och kör.

Beemoholist javisst!
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Vållande till pesonskada/död, vårdslös körning, rattfylleri eller påvisad fortkörning i samband med olycka ger böter. I annat fall klarar man sig med Försäkringens självrisk. Det är självklart att bilen måste vara laglig att framföra på allmän väg. Annars leder ju det till böter..

Kärleken:
Länk
Olja: om du bara visste hur det är här i mitten av raps-prärien man blir mörkrädd ibland...

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ett bra tips är att noga DOKUMENTERA vad som sker, gärna med skriftliga bevis från vittnen, fotografier mm. Då kan utredaren klockrent bedömma incidenten. Man kan även sända en kopia till polisen av motpartens handlande och vips så är mottrafikanten anmäld för hindrande av fri framfart:) Inavlade skånska olyckor finns det gott om, se bara på öresundsbron, fin bro men vart *censurerat ord* tog den fria farten vägen?:) mvh asken
Asken: i tunneln till Kbh (Tillsvidare...) dom fick nobben på fartkamerorna...

Dokumentera som sagt och gärna polis om du märker motparten börjar undra om skatt försäkring promille etc etc
Se speciellt till om det är en onykter tidigare straffad ( för rattonykterhet) skäggbepryd skåning, med ett politiskt förslutet i så väl riksdag som EU, som kört på dig som enl egen uppgift " drog ett par starkbärs han hade i bilen medan man väntade på polisen..."

Paap Reeder
... han är på väg utför sedan länge och kommer att få sitt straff från gud himself som kommer att dra in hans livskort här på klotet i förtid.

MVH /// Paap R
Mu
616
Mustang

540iat -94
Det där kan ju slå fel åxå, en tjejkompis till en bekant bromsade in i en bil på vintern vid en korsning, nå polisaspiranter var där skrev nåt om vårdslösheti trafik i rapporten-hon fick ej ut nåt på sin försäkring, hon hade ju vart vårdslös i trafiken, ev fick hon böter åxå, kommer inte ihåg alla detaljer...... plus självrisk på försäkringen och trasig bil... tror dessutom det var kula på bilen hon körde på så den klarade sig rätt bra. dubbelt och trippelt bestraffad.
Paap: har han nånsin varit på topp? ( möjligen "Toppad" då...)

Mustang: Hon gjorde ju trots allt fel genom att inte bromsa i tid och anpassade farten efter väglaget föjdaktligen vårdslös i sin körning, inte sant??
Så vad var orättvist i det hela??

Mu
616
Mustang

540iat -94
Javisst hon var inte nog uppmärksam, men straffet var det i propotion till förseelsen? jag tycker inte det, tror situationen var så att de stannat och de började röra sig för att ta sig in i luckan men då ändrade sig bilen framför och underlaget var polerad is. Trafiksjälvrisk och självrisk på den egna helförsäkringen hade jag ansett straff nog men här fick hon inte ens utnyttja sin helförsäkring för det stod något om vårdslöshet i rapporten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.