AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.327

Ta bort bakre dörrsida 740 -96 ?

Se
11
SebastianK
BMW 740 IA -96
Hur bära sig åt ?

Lossat runt hela men , handtaget va gör man med det ?

Mvh
Ug-Lee
Jag har sökt på det, men inte funnit nått bra svar, till e38. jag vill oxå veta för mitt centrallås kladdar på min vänstra bakdörr.

Dh
262
Dhjinn
740iA E38
Gå in på www.roadfly.com och in på e38 forumet och sök på door panel removal/remove så finns det lite tips.

//Thomas

Det är jobbigt att inte göra någonting...för man vet aldrig när man är klar.
Ug-Lee
Enligt vad jag förstog så sitter det endast en skruv dolt i handtaget, sen skall man bara bända ut panelen från dörren så släpper clipsen. låter våldsamt.

Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Det sitter nog en skruv i luftkanalen också vill jag minnas.
Kolla uppe i dörrens högra hörn där luftkanalens inlopp finns.

Svekke
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Förresten glöm det jag pratar ju om vänster framdörr..

:)
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Bakom dörrhandtaget bakom ett litet plastlock sitter det en skruv.
bänd sedan försiktigt bort dörrsidan då den endast sitter med clips "plastduttar" var försiktig med kablage till elhiss osv.

Mvh
Skalman
Paap Reeder
Lånar litet fräckt denna tråd eftersom Sebastian fått svar och undrar om ngn bytt VF- övre gångjärnssprint på en E32??

Min frörardörr börjar "hänga" litet eftersom dörrgångjärnet glappar så mycket som 10 mm i bakkant på dörren.

MVH /// Paap R
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
E38 demontering dörrsida bak: Har din bil rullgardiner i bakdörrarna? då måste man först demontera den vertikala gardinrullen se Länk

Annars är det i princip bara att lossa plastpluggen i det inre dörrhandtaget och skruva bort skruven. Jag föredrat att knäppa bort locket på den inre låsknappen och sedan lossa den genom att lätta på de båda invändiga klipsen med en liten skruvmejsel. Det finns en belysning i underkant av dörrsidan som man också bör knäppa loss först och koppla ur kabeln för att underlätta demonteringen. För att lossa dörrsidan runt kanterna föredrar jag att använda en stållinjal som man lindar några varv tep runt först. för in linjalen nära klipsen och vrid runt. Då är det liten risk att man skadar fiberplattan i dörrsidan. börja längst ner och jobba dig upp på sidorna. När alla klips är loss lyfter man dörrsidan uppåt så den krokar ur fästet vid stängningshandtaget. Ha sedan gärna en medhjäpare som kan hålla dörrsidan medan du kopplar isär de kablar som bl.a går till fösterhisströmbrytare och belysning i askkoppen etc. Vid återmontering måste man först plocka loss krom T-listen vid den bakre sidorutan. Gör detta försiktigt med en liten skruvmejsel. försök att skada så lite som möjligt! T-listen sätter man sedan dit efter att dörrsidan är på plats. Samma sak gäller de två svarta plastöronen på baksidan av dörrstängningshandtaget som sitter kvar på dörren efter att man lossat dörrsidan. Dessa ska knäppas loss och placeras i sina spår på baksidan av dörrsidan innan återmontering. Här är en annan Länk som visar innanmätet.
Ja
34
Jan-Egil
740DA -00
Hej...!

Via länken:Länk kan man på sista bilden se rosa/röda små hjul - varav ett har gått sönder för författaren av artikeln. Det är ett sådant som har havererat för mig också.... ser del av detta lilla "hjul" genom ett hål längst ner i dörren.

Så, nu undrar jag om denna tråd stämmer på 740DA årsmodell 2000..? Är det "bara" att lossa skruven bakom handtaget och sedan lossa alla klips runt om?
Jag har krock-kuddar i bakdörren. Är det något jag bör tänka på gällande det?

Goeftermiddag...
//Jan-Egil

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.