|
|
|
|---|---|
|
Hej Igår slutade plötsligt alla mätare att fungera. Tidigare har tempmätaren lagt av lite då och då men nu blev allt plötsligt heldött. Någon som har några tips eller vet vad det kan vara för fel? Har min bil några batterier bakom instrumenten som kan behöva bytas? Bilen är en M5 -89.. | |
| har du kollat säkringarna? | |
|
Det kan vara väldigt mycket. Säkringar i all ära men det är inte de som går sönder först, det måste finnas ett bakomliggande fel också. Jag skulle börja med att kolla kretskortet noga bakom instrumenten. Dåliga lödningar, speciellt runt anslutningskontakter och varma komponenter. Läckande batterier i de fall dessa finns kan fräta bort kopparbanorna, liksom läckande elektrolytkondensatorer. Rengöring och reparation/omlödning gäller. FP |
|
| Har jag alltså batterier i kretskortet? Som jag har förstått det så fanns det på äldre modeller utan digital trippmätare men att dessa försvann med den digitala trippmätare som jag har. Det är inte bara batterierna som är slut då? | |
| vad jag vet så finns det inga batterier i ditt mätarhus, det fanns inte det i mitt mätarhus från min -90 m5 och inte det jag bytte till heller och jag har precis för mig att det kom från en -89 m5. | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Vissa E34:or har lidit av "svullna" elektrolytkondingar på kretskortet i kombiinstrumentet! Värt att kolla upp! MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.