|
|
|
|---|---|
|
Okej... Jag har kikat runt en massa och kollat lite på vad som behövs, men nu vill jag fråga er (varav flera verkar har egna erfarenheter och därmed kan anses vara experter) exakt vad som krävs för att göra en turbokonvertering. Själv har jag en 323i -83. Vilka komponenter skulle jag behöva införskaffa och vilka modifikationer skulle jag behöva göra? Lägg härvid märke till att jag inte är ute efter en högprestandabil (det kommer senare: 840i Turbo), utan bara en schysst bil med lite skjuts utöver det vanliga. Det vill säga, bilen skall fortfarande vara driftsäker och ekonomisk att köra. Skulle vara extremt tacksam för ALLA svar på detta inlägg! Rejsade med min Alpina B7 Turbo -80 mot en BMW M5 -00. Resultatet? Jag vann! /Alecci | |
|
På min 323 E21 svarvade jag kolvarna (8,7:1 blev det), portade toppen, byggde byxrör mellan E30 grenrör och ett Mitsu 15T, hade ett 2,5" system med två dämpare, original K-jet med större pump och justerade tryck, en GIK "mellan" IC, hade orig 3,40:1 och använde mig av dåliga 205/55-15 med det presterade den ca 1350kg tunga bilen 13,4/171. Jag körde mycket och hårt med den, nya ägaren har kört MYCKET hårt med bilen och många race. Den går än utan några problem. Laddtrycket landade på ca 0,9 bar. Byggkostnad ca 15 000:- Mycket nöjd med motorkaraktär osv..... //Jesper |
|
|
Tack så mycket för ditt svar, och även för prisuppgiften på byggkostnaden. Rejsade med min Alpina B7 Turbo -80 mot en BMW M5 -00. Resultatet? Jag vann! /Alecci |
|
imenhoteb |
Då behöver väl inte du stressa en 323 a ??om du har en sån ;) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.