AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.214

laddnings problem BMW M535i E28

Visa användare
46
Masterboy_518i
Volvo 740 Turbo -85 [500hk]
hejsan.

har precis fått iordning på bilen efter topplyftet å den går som en dröm nu, men nu har ett problem uppstått, laddninglampan har börjat å lysa :S

jag vet inte riktit vad det är för problem, har verkligen mätt på varenda kabel som går å mäta på för å få fram resultat.

jag har bytt generator, spänningsregulatorn är fräsch, kolen är kalas å lika slitna (extra tillputsade), släpringarna i generatorn är fräscha d.v.s onaturlig slitning eller djupa spår, remmen är nybytt å tillräckligt spänd, har prövat med 3 batterier varav ett nytt fräscht gélebatteri, kollat alla jordkablar å dylikt. men icke, den laddar fram till batteriet, men det är nästan som om alla batterier jag prövat med vägrar att ta emot ström (alla batterier jag har provat med är uppladdade och fräscha innan montering för test).

nån som vet nått problem eller har haft nått liknande strul så ge mig information, bilen är nybessad å bara vill ut å glida i det underbara sommarvädret.

hoppas nån vet nått.

Med vänlig hälsning
Erik
Paap Reeder
Vilken spänning ger gen vid tomg?

MVH /// Paap R
Paap Reeder
" ... kolen är kalas å lika slitna (extra tillputsade) ... "

Hur långa är dom?

MVH /// Paap R
48
175
480mogge
518 Touring -95
518 Sedan -95
Hej!

Mät mellan B+ (stora röda kabeln) o jord.

Mät mellan D+/61 (den lilla röda) o jord.

Du ska ha samma spänning mellan dessa två poler. Om inte så har du troligen diodfel.

Mvh Jonas
Visa användare
46
Masterboy_518i
tack för alla svaren!
nu ska det ut och undersökas får vi se.

Paap: dom var ca 15 mm, putsade till dom lite fint bara med finfin smerjel.
spänningen vid tomgång var ca 12volt ca. men fullladdat batteri. vid lite gaspådrag så laddade den 13,5-14 däremellan.

480magge: okej, men då skall jag bege mig ut och provmäta.
Paap Reeder
OK! Kolens utstick skall vara min 5 mm.

MVH /// Paap R
48
175
480mogge
518 Touring -95
518 Sedan -95
Hej!

Förlåt, jag läste lite för dåligt om ditt problem, men om du bytt generator så lär ju inte felet ligga där.

Om laddningslampan lyser beror det inte på kolen, utan tvärt om.

Om laddningslampan lyser beror det på bla.

Klämd kabel från lampan och ner till generatorn (den som ansluts på D+ 61. Ta bort denna kabel från generatorn, slå på tändning och lampan ska slocknat.

Om den slocknat men lyser ansluten o motorn igång så kan det finnas spänningsfall, vanligast är vid säkringen. Kolla så säkeringen är hel och anslutningen är fri från ärg.

Regulatorn trasig. (mät spänning mellan B+ och D+)

Diodfel i generatorn. (mät spänning mellan B+ och D+)

Mvh Jonas
Visa användare
46
Masterboy_518i
nu fick jag svar på min fråga genom att koppla en strömkabel ifrån batteriet direkt på generatorn, antagligen så är det väl kabelbrott eller nått liknande på vägen från generatorn till batteriet!

tack för alla svar som hjälpt mig på vägen

med vänlig hälsning

Erik
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Kolla chassiejorden!

MVH Patrik

"När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!"

Visa användare
46
Masterboy_518i
jamen då skall jag göra det får vi se ;)

tack än en gång för tipsen

Med vänlig hälsning

Erik
48
175
480mogge
518 Touring -95
518 Sedan -95
Hej!

Det är mindre troligt att du har fel på den grova sladden till batteriet, men inte helt omöjligt. Isf är det dålig kontakt.

Prova mät B+ på generatorn och B+ på batteriet = så nära noll som möjligt. Max 0,2-0,3 volts späningsfall.

Mät samma på minus mellan generatorn och B- på batteriet, se spänningsfallet ovan.

Mvh Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.