|
|
|
|---|---|
|
Detta hävdar Joppe Pihlgren (jag har aldrig gillat honom som motorjournalist) i kvällens bilprogram på SVT24. Han träffade en 330-förare som försvarade BMW, samt en annan 330-förare som instämde. Jag vet inte vad ni BMW-förare på forumet säger (själv äger jag tyvärr ingen bil), men jag tycker att det var ett trist påhopp - som jag inte ser något roande i. Med risk för att verka precis lika fördomsfull; jag tror att kepskillarna med trimmade Volvo-bilar kör väl så fort... och de är knappast färre än BMW-förarna eftersom de ju tar över Svenssons tidigare familjebilar! En känslig fråga misstänker jag. /Leo | |
|
Joppe är skön han! Jag tror du missade att det var ett lite ironiskt inslag som inte ska tas på fullaste allvar... :-) |
|
|
Ja, det är ett problem jag har! Dock har jag alltid tyckt att han är mer fånig än skön. /Leo |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Tror nog att Volvo,Mercedes och SAAB leder ligan för fartsyndare! Majoriteten av taxibilar är ju av dessa märken! ;-) MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
|
Jag körde lika fort med gamla Volvon (T4:an) som med min nuvarande BMW 330. Rekordet är 250 genom Värö tunneln med Volvo 850 Turbon (inget att skryta med). Jag kör faktiskt mycket lugnare nu, jag tror det har med åldern att göra snarare än bilmodell. Det ska dock tilläggas att BMW:n är den bilen som det är absolut lättast att köra fort med, den ligger som ett strykjärn på vägen, jämfört med de andra gunghästarna jag ägt. |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Och polisbilar! hehe! MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
|
Finns en tråd med länk till programmet redan: Länk |
|
|
Jag har märkt att desto finare bil man äger desto mindre trams man gör på vägar. BMW, Mercedes och dylika bilar kör väldigt lungt. Det hänger kanske med att man är rädd om både sitt liv och sin bil. Däremot Saab-, Volvo-, VW- samt skrotbilar syndar med både moral och farten på motorvägar. Jag förklarar det med att Saab och Volvo är oftast tjänstebilar samt som ägare av skrotbilar värdesätter inte sitt eget liv och hälsa pga av sin livssituation. Men det är egna reflektioner. Gällande VW så vågar jag inte säga något men jag tror att det är många som kör VW som tjänstebil. |
|
|
Bumer: Jag har iakttagit något liknande, vet inte om det är bara jag eller om det statistiskt stämmer men volvo är överrepresenterade i inblandning av nästan-krockar och skumt beteende. Är nästan uteslutande volvo-förare som gör skumma manövrer har jag märkt. Men som sagt, statistiken säger ju att det finns massor av volvo i sverige, kanske är procentuellt med antalet "syndare". |
|
|
Har ni lagt märke till det lustiga fenomenet att så fort en lite udda högprestanda bil kör rejält fortare än övrig trafik, som tex BMW M3 eller Porsche, är de ofta tailgatade av någon optimistisk tjänstebilist med sprit-Saaben på full sprutt och kavajen upphängd på galjen i baksätet :) Detta slår i stort sett aldrig fel när man kör till och från jobbet, blir man omkörd av en prestanda bil kan man sätta pengar på att det ligger en "Svenssonbil" i häcken på den som kör lika fort... |
|
|
Kristoffer_L, det håller jag med om. Det gäller dessutom inte bara tjänstebilar utan även andra bilar, menar jag. Häromdagen, på en cykelrunda, blev jag omkörd av en Porsche 993 som accade lite lagom - glatt tänkte jag "nu skall jag få höra det underbara ljudet", men icke, för hack i häl kom en riktig skitbil till riskokare som hängde på Porschen. Och hade det inte varit en skitbil så hade det varit en V70 2,5T. /Leo |
|
|
handlar det inte om att föraren bakom också är gasglad men använder det första bilen som sin "bitch" ? dvs han som torskar ifall snuten står o skjuter med laser. |
|
| Det var det jag också tänkte Stoffe för jag gör så själv. Hakar på nån som kör fort. | |
|
Åkte Borås - Gbg o blev omkörd av 2 st MBXXX Kompressor o en gammal Volvo 740 som kämpade att hänga med dom. Jag hakka på o det var fler som försökte men gav upp vid 150! Så ja, det är nåt med det hela o många fler vill men kan inte o visst kan det vara roligt?!? BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Idag fick jag skämmas riktigt ordentligt: Åkandes med min far (60+, tjänstebilsförare, nya Volvo S80 med 6 cylindrar) hamnade vi bakom en E46 M3 Cab utanför Svenska Mässan i Göteborg, på väg mot Korsvägen. Rödljus. BMW:n startar snabbt. Gissa vad farsan gör??? Ja, precis... /Leo |
|
|
Talade med en RCMP som jag skjutsade runt i regionen för några år sedan. Fenomenet med att haka på en bil som kör för fort var enligt honom även känt i Canada. Så vid patrullering väntade de in följebilen innan de tog upp jakten, tydligen ett internationellt beteende. Mvh Mikael |
|
|
Nu finns även Volvo nämda i AB artiklar! Länk Turbon ramlade tydligen av... :P |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.