AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.301

Koll av oljenivå på 120d 177hk?

Fick veta vid leveransen att motorn saknar oljesticka och att oljenivån visas i instrumentet, vilket den också gör. Däremot står det i instruktionsboken att på dieselmotorer finns det en sticka och att den ska användas, medans på bensinare är det nivå i instrumentet som gäller. Tänkte inte så mycket på det just då utan trodde att det var ett ovanligt klantigt feltryck.

Dom om min förvåning när jag hittade en oljesticka med! Är det någon som har koll på vad som ska användas? Fungerar bägge metoderna? Om den elektriska indikeringen inte skulle var ok att använda kan man tycka att den borde vara avaktiverad. Ska ringa BMW imorgon och kolla, men undrar som sagt om någon på forumet har koll?

M v h
120d
Fick precis samma info som du när jag köpte min 120d 177hp (att stickan saknas) men precis som du så hittade jag den. Och jag tycker att det känns säkrare o mer exakt att kolla nivån på stickan, tror säkert att båda sätten fungerar för jag har haft både Renault o Peugeot tidigare där båda sätten fungerar.
Tycker att det verkar som om BMW borde utbilda sina säljare lite bättre kanske...
Ja jag håller med dig om säljarnas tekniska kunskap. Den är urusel måste jag säga.

M v h
Mr
27
Mr What
Bmw 320i-03
Beställt en 120iA-08
Mumkas...Ser att du har en 120dam som jag funderar på att köpa..Får man fråga vad du tycker om den, för att finns inte många automatare att prova. Kanske har du provat en 120iam åxå?
kanske har någon annan gjort det, som kan berätta hur den är?
Har inte kört 120i alls. Bestämde mig för att köpa diesel pga att jag kör mycket. Hade endast provat 120dA med 163hk motorn när jag beställde min. Tycker att dieseln är suverän ihop med automat. Hade en E46 320iA innan och 120'n känns och är mycket piggare än den.

Däremot saknar jag ljudet i bensinsexan. Faktiskt så mycket att nästa bil kanske blir med en sådan.

M v h
Ji
84
Jidde
120d -06
Om det blir en diesel för mig nästa gång så blir det helt klart en med automatlåda !! Provade polarens nya 335Cd med automat för nån dag sen och det var helt underbart ! Blir så mycket mjukare att köra diesel med automat.
Har dock inte provat 1-seriens automatlåda men jag kan inte tro annat än att den också skulle vara bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.