AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
829

Stereoadapter för BMW?

me
73
metallicats
E36 320i Coupé '97
Jag har funderat på att byta stereo i min E36 323i Coupé '96, men hade ut den gamla stereon igår och konstaterade att det inte var så lätt som jag hade hoppats på..
Antennkabeln är ju inte en "hane" som den vanligtvis är här i Finland..
Vet någon vad den lilla "hanen" bredvid antennkabeln är för något. Bilen borde inte ha larm så vitt ja vet, men stereon blinkar ju nog när bilen är låst. Den har fjärrstyrt centrallås. Har det något med det att göra?
Vet någon om det finns en adapter att få till tyska systemet och vet någon hur det tyska systemet är uppbyggt?

Tacksam för svar.
Det finns adaptrar mellan den äldre pinnkontakten och den nya vinklade till antennen. Varje bilstereohandlare och biltillbehörsaffär bör ha dessa.
Sen kan det vara så att du har diversityantenn i bilen, då sitter det ytterliggare en liten vinklad "antennkontakt" bak på stereon med en tunnare kabel. Du kan låta denna vara oansluten om du byter stereo, det blir då lite sämre FM-mottagning.

FP
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Kolla om Du har ett orginalsteg i bilen. Risk att blåsa det om Du byter huvudenhet.

Carl
Mjao. Men av vilken teknisk anledning, om man kopplar allting rätt? Hög till lågnivå eller vice versa? Förutom ovanstående och ev. mekaniska skillnader i fästanordningar osv, vad skulle kunna hindra att man matar ett externt steg?

FP
me
73
metallicats
E36 320i Coupé '97
Är inte så teknisk av mj, så allt med originalsteg och hög/lågnivå och externt steg går förbi mitt huvud..
Vad kan alltså hända om man byter stereo?
Vad kan gå sönder?
Om man går metodiskt tillväga och kopplar rätt osv så går inget sönder.
Oftast rör det sig om mekaniska skillnader, fästanordningar osv samt olika kontakttyper. Bra dokumentatiuon och ev. övergångar eller adaptrar så löser det sig. Är du minsta osäker så tag hjälp av nån som är kunnig med bilstereo osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.