|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Nockenwelle>> Skottkärrehjul och hastighetsmätare:-) |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Thomas! Vad jag menar,är...trots samma släkte...så långt ifrån!!! Så visst tusan är detsom att jämföra ett äpple med ett päron...eller en Volvo 480turbo mot en S60R....nä skämt å sido...du förstår nog vad jag menar! Båda är söta men smakar så olika! MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
|
Ja, Tomas, jag har också närt sådana misstankar. I den andra tråden stod det: "För mig är det totalt ointressant om min bil är snabbare än din och viceversa Vad som dock är intressant är återigen de olika resultaten från Tyska tester VS vi 750 ägares erfarenheter från våra vagnar där faktum kvarstår att det är för stor differential. Testet har utförts med andra premisser...frågan är vilka?" Just detta är väl ett bra exempel på varför man skall lita mer på tider tagna med vettig mätutrustning än ägarnas utsagor. |
|
|
Nockenwelle. som jag skrev i ett tidigare inlägg så använde jag endast mobilens tidtagar ur, alltså mycket ovetenskapligt :) Syftet var att motkontrollera det 28sekunder man angav i test. Sportläge, högsta dragvarv på låden, upp med bromsen och iväg. Vad detta handlade om från början var att det tester som redovisades där det framgår att det tar 8sekunder till från 0-200 inte är möjligt inte ens mobilens tidtagar ur kan mäta så fel. Tomas..... "så länge du envisas med att inte göra detta" har jag sagt att jag skall lägga ut en film? kolla upp inläggen först. Mvh Skalman |
|
|
M635>> Visst är det 2 helt olika kategorier av bilar, men frågan kvarstår. Vi har ett hastighetsintervall, 0-200, som ska åkas på tid, är det verkligen möjligt för en 2 tons koloss på dryga 320 hk och med automatlåda att fixa det på samma tid som en M3 med nästa samma effekt och ett halvt tons mindre vikt?? Nockenwelle>> Att åka verkliga 0-185 eller verkliga 0-200 kan skilja flera sekunder. Inte minst om man behöver växla precis innan 200 oxå. Jag har själv mätt upp min bil 0-200, jag behövde åka till 220 på hastighetsmätaren innan GPS'en talade om att jag var uppe i 200. Och från hastighetsmätarens 200 upp till 220 tar åtskilliga sekunder. Har man sedan slitna däck/annan dimension, så kan det skilja ännu mera. |
|
|
Skalman>> Självklart kommer du inte att framföra några som hellst "bevis" för din bils prestanda. Du kommer att vifta bort detta som "nonsens" och dumheter, det brukar ju ta den änden. Och nej, du har inte skrivit att du tänkt filma din mätare heller, av förståliga skäl. Dock hade det ju varit det enklaste sättet att få tyst på oss tvivlare, inte sant? Men jag har full förståelse om du inte känner för att blidka oss, konstigt vore det annars;-) |
|
|
Tomas skrev: "Nockenwelle>> Att åka verkliga 0-185 eller verkliga 0-200 kan skilja flera sekunder. Inte minst om man behöver växla precis innan 200 oxå. Jag har själv mätt upp min bil 0-200, jag behövde åka till 220 på hastighetsmätaren innan GPS'en talade om att jag var uppe i 200. Och från hastighetsmätarens 200 upp till 220 tar åtskilliga sekunder. Har man sedan slitna däck/annan dimension, så kan det skilja ännu mera." Ja, visst är det så. När jag klockan min 330 från hastighetsmätaren har jag fått 100-200 km/h på 16,5 s, men då har jag alltså tvingats mäta från 105 till 210 km/h enligt hastighetsmätaren. När jag kollat mot min GPS har jag konstaterat att 105 km/h på mätaren motsvarar 100 km/h i verklig fart. 209 km/h på mätaren motsvarar 200 km/h verklig fart. Det är nog en skapligt normal felvisning, men på äldre bilar kan jag tänka mig att felvisningen är större. Alla mätningar mot en hastighetsmätare som inte kalibrerats mot en GPS måste betraktas som glädjesiffror. Även om mätaren kalibrerats (nyligen) är det inte alltid så enkelt att mäta med stoppur mot hastighetsmätare. Bättre då att göra det via en film. Dessutom påverkas prestandan i dessa farter en hel del om det blåser eller om vägbanan inte är absolut horisontell. Felkällorna är många och därför håller det inte att bara påstå att "fakta är fakta", utgående från egna mätningar. |
|
|
Som jag sa så var det ett mycket enkelt test och ovetenskapligt mätt efter hastighetsmätaren, naturligtvis finns det felmarginal. men detta var mitt sätt att mäta efter vad min hastighetsmätare visar. sedan är det fullt möjligt att det visar annat med gps.....men inga felmarginaler på 8 sekunder. Fakta är att mina egna mätningar visar detta. har aldrig sagt att det är "fabriksfakta" dock fortfarande fakta. |
|
|
Det är inte alls någon omöjlighet med felmarginal på 8 s. Om du har en felvisning på mätaren på 20 km/h vid i höga farter så kan det ge uppemot 8 s. Kolla tiderna som Tomas plockade fram: BMW 750i E38 - 1995 (Serie) Motorart V 12 Hubraum 5379 ccm Aufladung Sauger PS - UMin 326 PS - 5000/Min Nm - UMin 490 Nm - 3900/Min Motorlage/Antrieb Frontmotor/Heck Gänge/Schaltung 5/Automatik Test in sport auto 02/1995 Gewicht 2044 kg 0 - 80 km/h 5,5 s 0 - 100 km/h 7,3 s 0 - 120 km/h 9,7 s 0 - 130 km/h - s 0 - 140 km/h 12,6 s 0 - 160 km/h 16,1 s 0 - 180 km/h 21,3 s 0 - 200 km/h 28,6 s Som du ser tar det 7,3 s från 180 till 200 km/h. Lägg till en lite ivrig mätnisse och du har 8 s. Som jag ser det kan du bara ha presenterat en sorts fakta: att du knäppt av stoppuret 20 sekunder efter att du startade det. Det kan mycket väl vara fakta, men har kanske inte så stor bäring på frågan om hur lång tid det tar för en 750i att köra 100-200 km/h. |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Thomas! Trodde jag var tydlig nog med första inlägget!!! Självklart är det så att en M3 3,2 är överlägsen i alla kategorier!!! Har själv fått smaka på motstånd från Flåklypas 3,2:a! Och jag kan säga som så...att pisk fick jag...och en 750:a har inget att hämta mot min! MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
|
i och med det blir alla hastighets jämförelser irrelevanta så länga man inte har tillgång till gps, och då också helt bortkastat att diskutera. Skall inlåna en gps och jämföra mot uret. Mvh Skalman |
|
| inlägg enl ovan var svar till Nockwell. | |
|
Länk Hej på er. Plocka fram tidtagar ur och mät 0-100 0-200 på denna 750i 99 så får man fram siffror som ligger området kring vad jag själv mäter på min bil. Tomas....nej det är inte min bil på filmen, men det visar att det finns fler som går så här "bra" enl mätaren. (som det handlade om från början) Mvh Skalman |
|
|
Jag får det till 24s. Motsvarande "mätning" på en M3-3,2 skulle säkert resultera i 16-17s, eller har jag fel? Mao. så har vi fått svar på frågan, en 750 har ungefär ingenting att hämta i acceleration mot en M3 i vilket register som hellst. Nu har jag fått det bekräftat iaf. |
|
|
Jag ställer min bil till förfogande emot en 750i mellan vilka intervall som helst. Jag är ofta i Gävle och Uppsala. Handsken är kastad....någon som plockar upp den? :-) Flåklypa |
|
|
Hej igen.... Jag letar och letar men kan inte hitta inlägget där någon påstår att en 750i e38 " tar" en M3 3,2??? Vart har du hittat det Tomas?. Om det är mitt inlägg du syftar på så skrev jag att jag tyckte att" den inte gick så mycket bättre" " i alla fall lika bra" då syftar jag dessutom på 0-200 där jag i det stora hela inte upplever stora skillnader. Givetvis var upplevelsen från 0-100 rappare md M3 an men i högre hastigheter tar tolvan fram storstövlarna och stegar i kapp och differensen blir mindre. Mvh Skalman Har folk slutat att hälsa i inläggen? |
|
|
Hej Skalman. :-) Vad är din subjektiva upplevelse, säg mellan 120 km/h och 220km/h mellan M3 3.2 och 750 e38? Flåklypa |
|
|
Hejsan Flåklypa! Det är svårt att beskriva, och sätta fingret på det då det är 2 så olika motorer och temprament. Min ytterst personliga erfarenhet är sådan att tycker jag M3 tappar lite "ork" strax före 200, där känner jag att det händer lite mer med 750in, inte mycket men liiite mer. Undras hur 200 - 250 skulle se ut? Nu kan förarmiljö och automat kontra manuell spela ett spratt förvisso. Jag kört M3:an för lite (brorsan är för rädd om den) men jag skall ta ett par svängar till vid tillfälle för att spola i väg eventuell partiskhet. OBS! Detta är alltså min personliga upplevelse INTE något fastställt fabriksfakta: (för att inte bli missförstådd) ;) Mvh och god kväll Flåklypa :D Skalman |
|
|
Skalman>> Mycket som påstås hit och dit:-) Jag ville göra gällande att en M3-3,2 åker ifrån en 750 i vilket hastighetsintevall som hellst. Och det står jag för. Och mycket riktigt anser du att en M3 inte upplevs snabbare, eller? citat: "Lustigt att du nämner M3.3,2 :) min bror är lycklig ägare till en sådan sedan ett par månader till baks, vi har dock inte "testat" bilarna mot varandra... men jag har provkört den, den går som ett spjut... men inte går den bättre (i allafall lika bra) som min 750 e38. (givetvis rappare från start)" Sedan vacklar du och skriver tvärtom. citat: "750in känns tvärtom långsammare än 6,6 sekunder när du sitter i kupén. Varför?...jo.. automaten kombinerat med ljudisoleringen gör att du tappar fart och accelerations-känsla något, åtminstone upplever jag det så. I brorsans M3 kändes det som det myyyyycket fortare än vad det igentligen gjorde (även om det gick fort), där är man mer med i bilkörningen genom vispa med stickan + det påtagligare motorljudet, som naturligtvis skall vara så på en sportvagn." Om den subjectiva uppledevlsen av M3'an var att den kändes snabbare än din 20sekunders 750'a, men att du sedan skriver att den inte är snabbare, så måste du ju ha klockat M3'an. Jag blir inte riktigt klok på hur du menar? |
|
|
Som jämförelse till Skalmans film. Jag får denna M3-E36 till 12-13s för 100-200. Borde man inte känna nån skillnad på 12-13s mot över 20s för intervallet? Jag skulle nog uppleva en avsevärd skillnad iaf. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.