AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
916

Vilken motor i kompis e36?

Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Jag har en kompis som nyligen köpte en 320iA -95 av en kollega på jobbet.
Han hävdade att motorn blivit utbytt och att det nu satt en motor från en 520 i den. Vi blev dock lite förvånade då det visade sig att den hängde på min 635:a väldigt bra i de flesta hastigheter och speciellt i motorvägsfart. Egentligen bara vid växlingarna han direkt tappar lite.

Hade jag inte vetat att min bil står sig bra mot nya bilar i samma effektklass hade jag ju direkt misstänkt att det är några hästar som lämnat stallet sen 1987.

Nu till min fråga. Hur ser man skillnad på 320, 323, 325, 328-motorerna? Är det exakt samma motorer som sitter i e34 med samma årsmodell? Värt att nämna är kanske att det sitter en 6-vxl automatlåda i hans bil nu, vet inte om det finns till alla motoralternativen.

Eller är det rentav så att det är väldigt pigga 150 hästar i 320-motorn? =)
Prestandasiffrorna säger ju annat.
320 me 150 hästar är riktigt pigga kan jag säga hänger på ganska oki på många bilar som på pappret är snabbare o starkare
Men en 6 växlad låda på en 320 har jag iallfal linte hört om, fast då är jag inte någon expert.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Om motorn är bytt kanske den är från en senare 520 för där sitter en 2,2 l på 170 hästar. Vet inte när sexväxlad automat kom, men inte fanns den i mitten av 90talet. Enl modellguiden gör en 320 2,2l aut 100km/t på 9,3 sek, lika som en 635 aut!!

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Jag har en 635:a med sportlådan och gör 0-110 mätarfart på under 8 sekunder.. Körde aldrig något accelerationstest från stillastående utan var från 50 som lägst och då tappade den en billängd i de första växlingarna men sen tappade den inte mkt till upp till en ca 160 eller så när vi la av. Sen på motorväg från 110 till lite över 200 var det i princip dött lopp.

Kollar man på www.einszweidrei.de så har en 323 i princip identiska prestandavärden vilket ser ut att rimma bra med verkligheten. Har inte haft tid att kolla närmre på hans motor än så var därför jag undrade ifall det finns några enkla sätt att se skillnad på de olika motorerna. Besiktningen har ju aldrig påpekat något.

Men att det är från en 2,2l 520 kan ju låta rimligt men då pratar vi väl sena e39? Passar de verkligen i en e36:a? Förre ägaren som inte var så bilkunnig hade fått berättat för sig att motorn från donator-520n hade lite mer effekt.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Om 635 går likvärdigt med en 323i E36 så borde du pissat på honom! Jag testade med min 323i mot kusinens 320i, sportavgas på båda. Upp till 160-170 körde jag ifrån honom med uppskattningsvis 6-7 billängder.

Man ska sikta på att vara bra!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.