AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.757

E9x väghållning

Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
Upplever min bil som väldigt orolig på vägen i lite högre farter och när vägen är lite sämre. Har vart ute och kört en del tillsammans med en kompis i hans E46 M3a och även om jag utan problem håller samma takt är min bil märkbart, nästan skrämmande, orolig i högre farter. Där hans bil (och min gamla E46 330M) låg stabilt på vägen känns det som om 335an gungar runt som en känguru.
Redan runt 100kmh känns det som jag måste korrigera onödigt mycket hela tiden.
Vad kan jag göra åt saken?

Hajjar att RFT däcken kan vara en bov i dramat men jag tror det är mer än så.
Ska ner och bila 700 mil om en månad och bävar nästan inför hur det kommer kännas att toppa bilen på autobahn.

Har läst mycket på e90post om folk med liknande problem och de snackar om att man bör göra en "alignment" på bilen. Är det detsamma som en fyrhjulsinställning?

Tacksam för svar

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Vad har du för lufttryck?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag upplever E90 väghållning som excellent. Även på bana uppför den sig riktigt bra, med tanke på att det egentligen är en bekväm familjebil.
Run Flat-däcken gör bilen spårkänslig, men det är mer en komfortnedsättande sak än något som hindrar hård körning.
Med andra ord antyder din beskrivning att något inte står rätt till. Har du möjlighet att prova en annan E9X, eller låta någon E9X-ägare med välfungerande bil prova ditt exemplar? Det kan kanske ge någon ledtråd.
Hillstreet ->
Ja det stämmer att "alignment" är detsamma som fyrhjulsinställning, eller riktning.
Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
ErikW: Just nu har jag maxtryck i däcken. Alltså trycket man egentligen ska ha med 4 pers i bilen och packning.

Bilen har precis vart inne på riktning så frågan är om de klantade till det där.

Nockenwelle: Tyckte jag läste om en BMW träff i Uppsala på Tisdag men nu hittar jag den inte. Hade varit ett ypperligt tillfälle att prova varandras bilar.

//Joakim

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Som första åtgärd skulle jag prova att sänka trycket till rekommenderat.
Tänk också på att mätarna kan visa mycket olika mellan olika mackar!

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
No
5.161
Nockenwelle
BMW Träff i Uppsala på tisdag?
Jag skulle ii så fall gissa att det rör sig om Stockholmssektionen av BMW Club Schweden som kommer till Novation AB på eftermiddagen/kvällen.

Jag upplever bara bilen som orolig/spårkänslig när asfalten är dålig. Är det fin asfalt så går den kanon på vägen, känns kursstabilare i kurvor än min f.d. E46:a.

Jag har RFT-därck och maxtryck i däcken (fö 4 pers som du beskriver).
edit : ...än min före detta bil som var en E46:a ska det stå. Det är fortfarande en E46:a! :-)
Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
Bones: Precis det är framförallt när asfalten är dålig, vilket den är ofta i sverige, som bilen känns mycket orolig. Mycket mer orolig än min gamla E46a.

Frågan är om RFT däcken kan vara så pass farliga att de påverkar såhär mycket.

Nockenwelle: Just precis så var det. Du kanske kan smita in? :-)

//Joakim

Hillstreet : Jag menar iofs. asfalt som är väldigt spårig (djupa fåror), på vanlig motorvägsasfalt går den fint, om än lite bullrigt.

Dock är det lite lurigt på knaggligt asfalt då man får sitta och korrigera och passa ratten. Med vinterdäcken Nordfrost 5 dubbade, (ej RFT) så gick bilen stbailt på alla typer av underlag. Så i mitt fall vet jag att det beror på däcken.

Be dom kontrollera hjulinställningen igen och testa med annat lufttryck i däcken.

Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
Bones: Exakt. På knagglig asfalt måste jag sitta och passa ratten hela tiden. På motorväg med jämn yta går den finftin.

//Joakim

No
5.161
Nockenwelle
Det låter bekant. Med mina vinterdäck (dubbfria Nokia, ej RFT) går bilen helt utan denna spårighet, men med sommardäcken (Bridgestone RFT) spårar det på dålig asfalt. Men ju hårdare man piskar bilen desto mindre stör det tycker jag. Det är mest när man "transportkör" som det stör, eftersom man då förhindras att slappna av så mycket som man annars skulle kunna göra.
Jag skall försöka komma förbi Novation på tisdag.
Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
Min blir tvärtom värre när jag piskar bilen. Den hoppar, gungar och jag måste hela tiden korrigera. När jag bromsar hårt ålar sig bilen.

//Joakim

An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Hillstreet

Vilka RFT däck sitter på bilen?
Min E91 är också lite spårkänslig(Michelin RFT), men upplevar inte als detta som ett problem - Jag ville också försöka att sänka lite på däcktrycket......

//Anders
Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
Andrè: Michelin Pilot Sport 255 bak och 225 fram.

Ska testa att sänka trycket något men jag tror tyvärr inte det är problemet.
Har för mig att motorjournalister kritiserat E90-serien för att vara instabil och sladdrig i hög fart. Kanske är det något man får leva med.

//Joakim

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.