AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.086

Lossa diffusor:n på M bakspoiler?

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej hopp:)

Idag tänkte jag polera upp mitt ändrör på bilen, börjar se lite tråkigt ut. Jag tänkte att jag skulle montera bort diffusorn bak för att lättare kunna komma åt själva utblåset men icke. Jag blir inte klok på hur det sitter fast och man vill ju inte bruka våld i onödan. Ngn som vet hur man enklast lossar den?

Tacksam för info:)

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
195
Sainio
Alpina B8 4.6 Cabrio -96
BMW 540iA Touring -98
BMW 528iA Touring -98
BMW 320iA Cabriolet -89
Jag tror diffusorn är "fastkilad". Man får lossa från utsidan/ovansidan av diffusorn. Svårt att förklara. Men bänd lite försiktigt i "springan" mellan kofångaren och diffusorn så kommer den att sära på sig och sedan är det bara att dra ut den.

/Peter
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jag undrar om diffusorn verkligen är en lös del för när jag fick kofångaren bytt bak på min bil pga en skada i vä yttre hörn så var även diffusorn ny och jag tvivlar på att de hade bytt den om den gått att enkelt separerat ifrån kofångaren. För övrigt förstår jag inte varför du skall ta bort den då röret enkelt görs rent med en trasa+autosol som du trär över röret och sedan drar fram och tillbaka med samma rörelse som bönderna gör när de mjölkar korna eller hur jag ska förklara det ;)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Diffusern är svår att demontera med kofångarn på plats. Fick ju drag monterat på min bil nyligen och då jag inte ännu hade inhandlat den nya diffusern med lucka för kroken så tyckte jag man kunde sätta tillbaka den gamla tillfälligt men då sa montören direkt att det är ett helvete att gå loss den utan att demontera hela bakkjolen så jag körde utan diffuser några dagar till den nya var på plats.

Diffusern har en 6-8 "plaststift" som trycks in i bakjolen och klickar fast. Dom är av typen lätta att trycka in och svåra att få ut. Sen sitter det en skruv längst ut på respektive sida som stabiliserar. När dragkroksmönteren plockade bort den gamla diffusern fick han använda en del våld för att "plastiften" skulle släppa och då låg ändå hela bakkjolen avmonterad lös på marken. Att få loss den monterad på bilen skulle jag inte ge mig på.

Tror Hewis metod löser jobbet med slutröret på ett utmärkt sätt. Har själv också detta på agendan framöver då slutröret börjar se lite trist ut.

___
//Ulf
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Bra info:)

Ok, då vad det lite som jag misstänkte, går att ta loss men är ett h*lve*e att göra det. Anledningen till att jag ville ha bort den är för att jag faktiskt utfört tras polering a´la mjölkning på den med autosol :) Dilemmat är bara att mitt ändrör är högglanspolerat och för att få den finishen så måste (?) man väl köra med maskin. Har både en större och en mindre maskin med pasta och polertrasor men det är så jäkla trångt.

Nåväl, jag kommer inte att försöka montera bort diffusorn (som jag ändå måste undra om den har ngn egentlig funktion om man jämför med andra diffusors samt venturitunnlar) utan låter den sitta kvar. Sedan får jag väl bara att fortsätta att polera :)

Ps: Autosol är för "grovt" för ett högglanspolerat ändrör. När jag använde det så blev det matt!!!! Inte nice.......;)

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.