AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
519

Hur ska kopplingen va?

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Jag jämförde Bettans koppling med min polares (oxå 320i från 89). Båda kopplingarna fyller sin funktion, men hans kändes skönare. Det var betydligt större motstånd i hans pedal än i min. Min koppling gillar inte kökörning utan kan börja hugga rejält vid en stunds krypkörning. Funderar lite på hur många mil jag har kvar på min... :)
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Kostar inte så mycket att byta. Min var helt slut och trögtrampad. När jag bytte så blev den hur lätt och skön som helst.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Pedalen SKALL alltså vara väldigt "lätt-tryckt"?
ma
75
manne
318is -90
min koppling är som den ska vara. inga hugg elle dyligt fast den är ganska tung trampad. kan kanske bero på att jag har lite större motor!?!

mvh mange
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
det kan även vara vajjern som är lite sliten.. därför är det tungtrampat?
så var det på min förra bil.. bytte vajern och då vart den kalasbra.

King of the road
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
En koppling kan ju vara hård utan att det är nå fel. Men på min är den lätt (tycker jag). Men det är ju som manna säger. En större motor kan ju behöva en annan koppling som årkar med mera och den blir ju tyngre att trampa.
rsarits
Såvitt jag vet så har BMW aldrig haft wire till kopplingen, jag har iofs bara haft 5-serie men det borde vara lika på 3-serien.
fartoflakt: Kopplingen skall inte vara för lättryckt, då är förmodligen fjädrarna i kopplingen dåliga, om de är det så är troligen lamellerna utslitna också. Som Gunneriusson skrev: det är inte så dyrt att byta, i alla fall inte om du gör jobbet själv.
Om kopplingen går mycket trögt så kan urtrampningslagret vara dåligt, om det skär helt så lär du inte kunna koppla ur alls, pedalen blir helt stum.

Micke
he
32
henkeume
318i 2st 83
m5 91
Min e30 har hydral koppling..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.