AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.935

Byte av inredning E39

Gi
56
Gizze
BMW 320i Touring -05 (E46)
Tjabba alla!

Jag har nu köpt en ny skinninredning till min bil.
Allt funka bra tills jag skulle sätta i kontakterna till stolarna då dessa inte alls var samma.

Har läst en del här på forumet att det skulle passa och eller det låg extra kabel under mattan men det gör inte det på min :(
Har rotat som en gnu under mattan samt under fläktkanalen som ligger där men nadda.

Så det lutar åt att man får börja kapa kablar och lödda lite.

Så nu undrar jag om någon har gjort detta tidigare och vad som behövs eller vad man bör tänka på när man gör detta i så fall?

Är det bara att följa färgerna på kablarna är det samma tro?
Dock så har den nya en extra tjock röd och gul, och den andra röd och brun kabel vilket jag tror är matar kabel till strömmen till el-stolarna. Eller har jag fel?

Bilder:
Länk
Länk
Länk

Min bil är en 523i -97 e39 med manuella stolar och dom nya är från en 540 -01 har jag för mig och dessa med el-stolar.

Skulle även vilja veta hur det blir med minnet till stolarna.
Går det att köra utan eller måste man koppla in minnet?

Finns det något kopplingsschema för allt detta?

Hoppas ni kan hjälpa mig snarast med detta.

Tack på förhand
da
171
daikini
BMW 330Xdrive -11
Gizze, blir det inte och koppa om massa eller? allså på tanke att du har elstolar nu och du hade vanliga förut..

-
Ja
299
Jake
Hyundai Santa Fe 4WD 2.2 CRDI 2011
Hejsan,

För att kunna använda minnet måste du byta kontrollenheten vid förardörren, den är inte samma som du har nu.

Det går bra att köra stoljusteringar utan minne... har själv gjort det på min nu ett halvår ca....

Du behöver bara ansluta 2 stift på din stol och till 2 säkringar under handskfacket om du ska göra det rätt... kolla säkringslistan så ser du vilka.

Lycka till...

/Jake
Gi
56
Gizze
Tjabba igen!

Minnet kan jag hoppa över men om jag nu bara kopplar in dessa två stift som du säger blir det då inte problem med airbagen?

Är det bara att skarva dessa kablar till airbagen tro?
Ja
299
Jake
Hyundai Santa Fe 4WD 2.2 CRDI 2011
Hej,

Airbagen brukar följa med, om du hade det på gamla inredningen och i den bil som den nya kom ifrån... för säkerhets skull kolla vilka kablar du har framdraget. Det enda jag behövde dra fram på min var el till styrningen av stolarna, två kablar per stol, resten fanns där.

Lycka till!

/Jake
Gi
56
Gizze
Hej igen!

Har kopplat in allt nu och det funkar kanon.
Dock så hoppa jag över minnet samt stolvärmen.
Fick med kabelstammen som sitter i dörren till minnet men där var en jä..a massa kontakter så jag hoppa den helt.

Är helnöjd med min nya inredning nu iaf =)

Tack för era svar.
da
171
daikini
BMW 330Xdrive -11
Gizze, har du bilder på din inredning?

- Kolla Länk
Jag håller också på att sätta i elstolar i min E39:a. Om jag förstått det rätt efter att ha kollat runt här på forumet behöver jag dra en kabel från kontakten i stolen till jord, i golvet har jag läst ska vara bäst att jorda till. Men var/hur i golvet ska jag fästa kabeln.
Sen behöver jag dra en kabel från stolen till säkringsdosan i handsfacket. Var/hur ska den sättas fast i säkringsdosan ?
Gi
56
Gizze
Bilder på inredningen:
Länk

Länk

Länk

Jag jorda min i bulten du sätter fast stolen med i golvet.
Funka kanon för mig iaf.

På plus gjorde jag en egen kabel med egen säkring direkt från kopplingen bak vid batteriet.
Snygg inredning. Jag köpte också ljusgrå skinninredning. Men eftersom jag hade mörkgrå inredning förut så tänkte jag också byta nedre delen av instrumentbrädan och mittkonsolen för att få det att se riktigt bra ut.
Hur ska man annars göra det där med en egen säkring på pluskabeln ? Har du någon bild på det ?
Gi
56
Gizze
Har tyvärr ingen bild på det.
Jag drog egen kabel bak till kopplingsplinten vid batteriet och satte en egen säkring där. Är kanske lite hemma pul i det hela men jag fick inte till någon bra lösning att sätta den vid dom övriga säkringarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.