AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.012

Koppla in slutsteg och baslåda i compact

Sida 1 av 2
Co
133
CompactBlue
316i Compact - 94
330ci - 04
Hej!
Tänkte precis koppla in mitt slutsteg och basar i min E36 Compact. har inte hunnit titta nått på interiörpanelerna men någon som har lite info om hur dom sitter fast? är det med torx eller klarar man sig med en "vanlig" verktygslåda?

är det svårt eller ovanligt omständigt att dra lågnivå och strömkabel i BMW framförallt compact då?

Nisse
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Tjenare!

En sån där har jag haft och skruvat stereo i. Skall se om jag minns rätt.

1. Signalkabel (med remote) dras på vänster sida. Börja i hålet där stereon sitter och joxa ned den under ratten, montera av tackskivan innan. Man kan ta bort trösklarna av plast genom att först bända loss dem på B-stolpen och sedan skjuta hela listan framåt. Krångla in kabeln ovanför handtaget till motorhuven och vidare ned under den borttagna listen. Se till att gå på rätt sida om säkerhetsbältet och vidare in mellan sittdyna och sidan (om Du inte orkar lyfta bort sittdynan) och sedan vidare in i skuffen.

2. Strömkabel dras på höger sida. Vik bort mattor och grejer framför passagerarens fötter, där finns en genomförning som Du kan använda. Tryck igenom strömkabel där och vidare till batteri. Glöm inte att säkra. Vägen till skuffen är samma som vänster sida.

Lycka till!

Carl
Co
133
CompactBlue
316i Compact - 94
330ci - 04
Tack för svaret! var så ivrig att jag inte hann läsa det innan jag gav mig ner i bilen...men det var glädjande läsning för det var precis enligt din beskrivning jag löste det hela.

Så tack för svaret!

Nu är sista steget att koppla allt rätt...

jag har ett 4 x 100W steg. ska driva två st 10" basar (MDS fanatic power) först och främst. bör jag driva trattarna som sitter nere vid fötterna fram med eller? Hur skulle du/ni göra?

Tacksam för svaren!

//Nisse
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Givet en huvudenhet med 4x40 eller liknande så hade jag använt denna.

Carl
Co
133
CompactBlue
316i Compact - 94
330ci - 04
ja jag har en 4x50 nu så...räcker den för att driva högtalarna fram, hatthyllan samt diskanterna? (ska byta alla de högtalarna vid ett senare tillfälle...
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Ganska övertygad om att Du kommer bli nöjd.

Carl
Co
133
CompactBlue
316i Compact - 94
330ci - 04
kannoners! ska ner alldeles straxt och koppla in allt. Besked kommer senare hur det blev..

Nisse
Co
133
CompactBlue
316i Compact - 94
330ci - 04
ett litet tillägg till mitt senaste inlägg bara... tänkte ju nu bara driva basarna med steget...hur ska jag koppla för att utnyttja steget maximalt? det är ju ett 4 kanalssteg...

Ska lågnivåkablarna kopplas in i rear (ch. 3 och 4) och basarnas + och - i rear (bryggkopplat)?

vart funderasam över hur lågnivåkablarna ska sitta i steget...alla fyra portarna är vita, och ingen är märkt med + el. -

någon som vet? vart ska den röda resp. svarta lågnivåhanen sitta?

Nisse
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Du får läsa i stegets instruktionsbok hyr Du bryggar kanalerna.

Angående röd och svart så är det ju inte plus och minus utan vänster och höger. Spelar ingen större roll för basarna men går ju att lyssna sig till om man vill.

Carl
Co
133
CompactBlue
316i Compact - 94
330ci - 04
har varit hos brl idag och fick reda på att jag behövde en adapter till min lågnivå så den finns på alla kanalerna...sedan tog jag bort bryggningen på basarna och körde en bas på vardera kanal. men det gjorde tyvärr ingen skillnad... när jag lyssnar på musik så spelar basarna MYCKET försiktigt, efter några minuter så lyser "protection" lampan på steget och då lägger dom av...kan det vara så illa att steget är paj? det är ju trotts allt använt några år men det funkade bra i förra bilen...

Nisse
Co
133
CompactBlue
316i Compact - 94
330ci - 04
har fått allt att fungera nu! det var en plint som spelade mig ett spratt bara...nu väntar inköp av nytt framsystem samt ett nytt steg...antagligen blir det ett två kanas eller ett mono för basarna och köra framsystemet på mitt nuvarande..

Nisse
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Poppa på!

Carl
Co
133
CompactBlue
316i Compact - 94
330ci - 04
Tråkiga nyheter! nu har det skitigt sig igen!
var nog inte den dr plinten som jag trodde...tror det är nått annat vajsing med steget...ska försöka förklara...

steget fungerar en liten stund när man inte har så hög volym på ca 10. men så fort man höjer så börjar protectionlampan lysa och basarna lägger av att spela.. mätte strömmen och det är drygt 12volt på alla plintar förutom remotern som det blir typ 1.1 volt på...(innan protectionlampan börjat lysa har remoten ca 6 volt) någon idé om vad som kan vara fel?? är på gång att köpa nytt steg i dagarna men är ändå sugen på att få mitt nuvarande att fungera för jag tänkte ha det till dörrhögtalarna...

Nisse
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Åk till en bilstereofirma och be dem mäta och kolla inkopplingen av steget innan du kastar det. Låter som att du belastar steget för hårt pga felkopplade högtalare.
Co
133
CompactBlue
316i Compact - 94
330ci - 04
just nu har jag kopplat enligt följande:
4 kanaler 2 á fron och 2 á rear. på ch1, 2 kör jag ena basen och på ch3, 4 kör jag andra basen...helt obryggat och tror att basarna är på 4 ohm, vore enkelt om jag kunde lägga in en bild men vet inte hur man gör...
Co
133
CompactBlue
316i Compact - 94
330ci - 04
hej igen! var ut i bilen nyss och kikade....testade att koppla bastrattarna till ett vanligt R6 batteri och upptäckte att den ena basen "poppade" mindre än den andra...provade att driva basarna en och en med steget och upptäckte då att den basen som "poppade" lägst fick steget att gå in i "protection"läget. kruvade lös den basen och såg att kablarna var så långt instyckna att de gick emot chassit på högtalaren. provade att dra ut dom lite och vipps så poppade den lika klart och fint som den andra struten. så nu funkar det fint igen! tänkt vad en liten miss kan ställa till med...

tack för all hjälp! (än en gång)

Nisse
Kanonbra, logisk undersökning. Felsökning med litet batteri på högtalare är en gammal väl beprövad metod.
Men undras hur det ligger till med din mätning på remotespänningen ovan? Huvudenheten skickar ju ut 12V på denna, du mätte 6V och 1,1V där, det verkar skumt. Kanske du mätte på nåt knepigt sätt, huvudsaken är att allt funkar nu osv.

FP
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Kör du en bas på ch1+2 och den andra på ch3+4 så kör du ju bryggat , obryggat vore det om du körde en bas på ch1 och den andra på ch2 dvs att du bara använder 2 av de 4 kanalerna.
Co
133
CompactBlue
316i Compact - 94
330ci - 04
folke: mjo vart lite fundersam över det där med remotern...men har hört av annan källa att det inte ska vara 12volt på den men men, nu fungerar ju allt fin så...

Hewi: ok, precis som jag har nu då! Nästa steg blir att skrapa ihop lite grus till ett nytt monosteg alt. ett tvåkanals...

Nisse
Remote ut är alltid samma spänning som man driver huvudenheten med, dvs 12V. I princip är det bara en strömbrytare som slås till när man startar stereon och som sedan skickar ut spänning för t.ex antennförstärkare, start av externa slutsteg, matar upp elantenner osv.

FP
Co
133
CompactBlue
316i Compact - 94
330ci - 04
hmm okej...jaja jag har inte mätt nu efter det fungerar helt korrekt! men men, det funkar nu och jag får nöja mig med det så länge! men tack för infon!

Nisse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.