AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.081

Justera snäcka på E32 med V12- motor

Paap Reeder
Har länge irriterat mig på att snäckan glappar litet i läget "Gerade aus" ... speciellt när mätarfarten börjar anges med en 2:a i början.

Konstruerade därvid i vedboden följande specialverktyg med nyckel från en Fordson Major järnhjulstraktor år 1937 och tändstiftshylsa från dito fordon.

Med en vanlig yxa slog jag hylsan på huggkubben lagom oval så att nyckelns andra ände passade "slim-tight" in och låste sedan en knut till hylsnyckelsatsen med en M6x30.

Klappat och klart! Justerar på en grisblink ... när grenrören är kalla vill säga.

Nu är det lika säkert att köra i 50 som i 250 kmh.

Länk

MVH /// Paap R
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Lysande Paap, jag har tänkt gör samma sak själv!

Har du möjlighet att ta lite fler foton i andra vinklar, så man ser var man ska böja nyckeln?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Paap Reeder
Här kommer konstruktionsdata: Länk
... varför jag valde en nyckel från 1937 är att den är gjord av relativt böjbart materiel till skillnad från exvis dagens Geodore som ju mäste värmas.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... notera den mjuka ryggböjen på förra bilden.
Så här gjorde jag med kardanen : Länk

Måste dock ställa tillbaka min snäcka ca 1 cm på skaftet på insex-nyckeln ty ratten går inte tillbaka till 100% efter tex en rondell utan jag måste korrigera den sista dm på rattkransen.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... den svarta pliggen på 1:a bilden är inget utan bara ett stöd för bilden jag gjort med insex-nyckeln som stack fram.
Ren orutin med reklambilder. Skulle aldrig få anställning på exvis SlitZ.

MVH /// Paap R
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jättebra!

Man måste vara försiktig med justeringen, tar man i för mycket kan styrväxeln skadas.

Jag justerade min 518i med framgång för ett tag sedan, där är det så gott om plats att man nästan kan krypa ner intill när man ska göra det!

Erik

___
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Åh grabbar va fint det här har jag tänkt göra sen jag tjackade kärran i vintras! Var exakt är det man justerar den?

MVH Robban B
Paap Reeder
Hej Robban!

Ovanpå själva snäckan sitter en insex med en låsmutter med "14-skalle".
Min har gått 21000 och jag fick dra ca 2 cm "ute på insex-skaftet" om du fösrstår hur jag menar.

På min kan man se justeringen "med nöd och näppe" om man kikar så långt ner mot skärmen som det går.

MVH /// Paap R
... hur har det gått med slutvxlar och 4hp24 för dig???
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Finns varianter med insex eller vanligt spår.
Se här: Länk
Länk

Jag justerade min E34 med ca 10 grader, den har rullat drygt 15 000 mil.

Erik

___
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.