|
|
|
|---|---|
|
Som sagt hur får man ur detta?Vågar inte riktigt börja skruva isär allt utan att rikltigt veta vad man skall skruva på eller snäppa loss! Bilen är en BMW 635csi 88:a manuell import ifrån Spanien sista tre siffrorna är 150 på Bosch numret på skalet.När jag öppnar själva skalet sitter det två kretskort mot varandra typ "sandwich",Ngn som bytt chippet själv här som har en utförlig beskrivning? Mvh Thomas. | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Korten är skruvade och sitter även med plastclips,var väldigt försiktig vid demontering av dessa,se även till att vara "avjordad" innan du pillar på korten. IC kretsen sitter förmodligen i en sockel om det har monterats på "rätt sätt", och bör även vara märkt med en tejpbit eller dekal(ingen garanti dock). Det sitter ett antal kretsar på det kortet chippet sitter i. Svårt att berätta utförligt så här, hur du ska gå till väga! Har du originalkretsen kvar till den? MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
|
Nämen hej!Vi sågs på "Statoil" i Huddinge när du var och ute och finåkte!Allt är orginal i "boxen" ser orört ut,jag får "chipet" antagligen på måndag,hur menar du med "avjordad",att jag inte ska springa runt på en heltäckningsmatta innan jag tar i kortet?Jag snäppte bort två svarta plastclips mer vågade jag inte för tillfället,men du menar att för att få isär kretskorten så måste man även skruva loss de fyra stjärnskruvarna också? MVH Thomas,med den svarta med M-paketet på,när är nästa träff på "brostugan",var tvungen att jobba natt förra gången! |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Tjena på dig,misstänkte att det var du! Att vara avjordad,är att innan man börjar pilla med boxen,gör en urladdning av statisk elektricitet från kroppen. Man ser först till att undvika yllekläder när man ska pilla med elektroniken,sedan avjordar man sig mot ett väl jordat föremål,radiatorer brukar jag använda mig av! Om du vill kan jag hjälpa dig med detta under helgen! Du har ju nummret,det är bara att slå en "gnista"! Brostugan nästa gång är Måndagen 25/6. MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
| Håller med Patrik, element är skitbra. Annars finns fåniga antistatband att köpa =). Fast efter att ha pillat med och byggt datorer i nästan hela mitt korta liv tycker jag att rädslan för statisk elektricitet är lite överdriven. Kan iofs varit jag som har haft tur eller varit försiktig i allmänhet. När det gäller bilelektronik hade jag iofs inte velat chansa. | |
| A lind: Jag jobbar inom elektronikbranschen och har sett diverse esd-skador. Problemet med esd-skador är att de ofta inte märks förrän efter lång tid. Ett halvår, ett år, 5 år. Men ibland kan de även märkas direkt. Man skall inte bagatellisera vilka skador man kan få genom statisk elektrisitet. Det är absolut värt att skydda sig mot det. Mvh carl | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.