AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.286

Vanligt med mätarskruvning på e60?

Ce
3
Cee
520i Sedan `97
Har länge funderat på att köpa en 525-530i e60. Nu har jag, äntligen, bestämt mig för att göra verklighet av det men, som alla vet, är de ju inte billiga direkt...därför vill man ju inte bli blåst (inte för grovt iallafall) när man lägger upp ung. 300.000 för en ´05:a.
Det är många av er som besitter stor erfarenhet här så min fråga är:
hur enkelt/svårt är det att skruva tillbaka mätaren på ovanstående modell?
Alltså, rent praktiskt, hur går det till?
Det är väldigt många som påstår att det är världens enklaste sak medan andra säger att det är omöjligt, med tanke på att det finns en dator i bilen man inte kan "hacka", oavsett hård/mjukvara?
Man vill, givetvis, tro på det senaste påståendet och med tanke på att det är en modern bil borde det ju vara svårt men inget är ju omöjligt...
Likaså, är det någon som vet ifall BMW har några skyddsåtgärder mot detta? Kan man, svart på vitt, få reda på bilens faktiska/sanna miltal genom att bara koppla in datorn?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Vill minnas att "Hasso" skrivit om en mätarfifflad E60,dock Tyskimporterad..

Kontrollerades visst av nyfikenhet av BMW's personal(via databaskoll) pga något servicearbete som skulle göras på deras v-stad..
Stod väl 8000mil på mätaren, men den hade rullat 24000mil!

Mvh Janne.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det stämmer, en ökänd mätarfifflar firma hade lämnat den efter omlack av huv o front och nya lyktor, det behövdes en datauppkoppling för att att få till den automatiska ljusjusteringen.
Så det finns istort sett inget bilmärke som inte kan manipuleras, och tyvärr utan att det syns i bilen.
Bara ren verkstadshistorik från en databas är det enda säkra sättet
Länk

///MVH Hasso
Länk
E6
123
E60
520d aut-06
I stort sett är det aldrig helt säkert att köpa beg. Om ägaren från början bestämt sig för att minska mil antalet, så servar han inte bilen på bmw. Givetvis görs servicen efter mätaren backats och service boken skrivs i.

Tur och kunskap hjälper. Att köpa beg bil är ett lotteri, men man kan spara en slant på det. Men jag tror att om man köper bil som köpts och lämnats in på samma firma och att firman är stor, så minskar man risken för fusk.

Om man är osäker tycker jag att man lämnar in den till proffs som kan bättre avgöra om skicket och priset matchar varandra.

Det finns en anledning till att man köper nytt och dyrt.
Fr
1.140
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Jag tycker det är märkvärdigt många 2-4 år gamla e 60/61 som gått mellan 2-4000 mil. Lite märkligt att lägga en massa pengar på ett sådant formidabelt landsvägslok för att sedan ha det för söndagskörning! Så låga miltal måste alltid kollas upp då det nästan är omöjligt att på skicket avgöra om milen är korrekta.
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Är inte 1500 mil per år ganska vanligt?
Ce
3
Cee
520i Sedan `97
Tack för era svar, nu är jag ännu mer orolig! :))
Nää, det är sant, är den skruvad så är den det...
Det verkar som om risken är störst på importexemplaren...trodde att det bara var en myt...får väl köpa svenskt, risken verkar vara mindre där iaf.
Tack än en gång

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nya modeller kommer ständigt. Det som består är människans lust att göra affär på andras olycka. Ibland är hoppet lågt för mänskligheten, men som tur är finns det alltid några eldsjälar kvar som förgyller tillvaron :)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Andelen skruvat är säkert störst bland importerade, eftersom en del importörer har som "affärsidé" att köpa långmilare i Tyskland, skruva ner mätaren innan de registreringsbesiktigas i Sverige och sedan sälja dem direkt efter registreringsbesiktning. I dagsläget är prisskillnaden mellan beg på tyska resp. svenska marknaden så liten att det inte går att få ekonomisk vinning på en import utan att fiffla med något, t ex mätare eller moms.
Å andra sidan, en bil som köpts av en svensk privatperson i Tyskland för egen import och har kvarstått i importörens ägo ett par år är knappast mer riskabel än en svensksåld. Bland dessa exemplar är det tveksamt om andelen skruvade är större än bland svnsksålda exemplar.
Som alltid är dokumenterad historik A & O.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Många svensksålda E60 är förmånsbilar där ägaren kanske inte har behov av att köra så många mil per år. Det är mer statusen man vill åt. Två år som förmånsbil med 1000-1500 mil per år blir ju ganska lite men behöver inte vara skumt.

Leta efter en svensksåld bil som sedan servats hos samma återförsäljare. Jämför också skicket med miltalet. Om det går att spåra föregående ägare så kan du ju ringa upp och fråga lite om miltalet.
16.562
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
I sverige är de flesta tjänstebilsavtal upplagda så att restvärdet är ointressant (föraren betalar bara förmånsvärdet). Därför är incitamentet till att skruva tjänstebilar i Sverige mycket, mycket små eftersom det inte spelar någon roll vad bilen är värd efter avtalsperioden.

I andra länder (och även en del avtal i Sverige) så styrs tjänstebilsförarens månadskostnad av bilens restvärde och där har du ett helt annat incitament att skruva bilen.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Fr
1.140
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Skulle stått 3-4 år gamla i st f 2-4. vilket innebär att man kört under 1000 mil per år mot åtminstone 1500 vilket var väldigt vanligt tidigare. Ok statussymbol parkerad utanför garaget. Men kort sagt när e 39:an var i samma begagnatläge för några år sedan var det ofta svårt att hitta en lågmilare vilket jag inte alls tycker är fallet för e60. Är det så att BMW:s ökade marknadsandel mellan åren gått till ickebilkörande prylfixerade statussökare? ( eller är mätarfifflet mer utbrett?)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.