|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har precis införskaffat en bmw 324 turbodiesel. Den lider tyvärr av ryckig tomgång samt ryckig gång när belastningen är fast. Alltså den är helt ok vid motorbroms eller gaspådrag. Men när en hastighet försöker hållas så börjar bilen rycka o vibrera. Den tappar inte hastighet och när jag släpper gasen eller ger gaspådrag försvinner det. När bilen precis startas och är kall så fungerar allt som det är tänkt. Övrig info: Sitter en KCR box i, turbon och Kylaren är precis ny. Fick tips på annat håll om att byta spridarna...? Någon som kanske har tips eller varit med samma sak på annan BMW diesel //Henrik | |
|
glappkontakt till pumpen skulle jag misstänka, likadant problem har jag haft endast när det regnar extremt mycket. och då är de ju för att fukten kommer in och orsakar "glappet" värt att kolla upp i allafall. alternativt kan de vara kolbanan som börjar bli sliten i pumpen. hur långt har den gått? min hemsida Länk |
|
|
Hej! TAck för svaret. bilen har gått strax under 24tusen. Jag lämnade in den på mekverkstad, fann inget fel. Vet inte riktigt vad dem gjort heller....nu funderar jag på att försöka sälja den istället... ska däremot undersöka dina tips först. |
|
|
just efter 20000mil så börjar de flesta småstrula lite med just ryckig gång och det gäller på den elektriska pumpen. de du kan göra är att lätta på 4st torxs och flytta huvudet på pumpen någon mm Länk så får den både mer bränsle, mer effekt och jämnare gång. men som sagt jag tror att kolbanan din är på väg att ta slut alternativet är att byta till en mekanisk pump så får du inga sådana problem nåmera min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Tack återigen, men du, fråga från en idiot. Vilken är huvudet du nämner? Detta med kolbanan...är det bara byta pump som gäller då? Har hört att dem är väldigt dyra. |
|
|
det jag kallar huvudet är allt från den svarta kontakten som sitter med 4st torxs den med och uppåt. glömde tillägga att när man flyttar den så gör man det från remskivan och mot växellådan sett från vänster framskärm. innan du lättar skruvarna ska du helst märka upp det med en spritpenna eller ritsa ett märke runt bulten så du vet senare hur det satt. när du då senare ska flytta huvudet så gör det relativt försiktigt någon ynka mm och dra åt igen och provstarta bilen. nu kommer tomgången att stiga också i och med att du flyttar "huvudet" så man brukar rekommendera att den blir max 900-1000varv för den blir väldigt hetsig annars. om du flyttar den för långt mot växellådan så kommer tomgången bli väldigt hög, ca 1500 varv och uppåt och då är det bara att slå av direkt och justera tillbaka någon mm. det kan vara svårt att se skillnaden så använd en stark lampa och belys "huvudet" samt knacka försikigt med en hammare på sidan av "huvudet" men detta är som sagt var en kortsiktig lösning som kommer att räcka några tusen mil till men sen är de stopp tyvärr det med kolbanan går tydligen att fixa på någon verkstad söderut för ca 6000kr men eftersom du kör en 324:a så skulle jag aldrig byta till en likadan elstyrd pump utan satsa på en mekanisk direkt som kan köpa för runt 1500-2000kr som du kan justera bäst fn du vill samt att den brukar hålla runt 50000- 60000 mil innan ev problem dyker upp. dessutom blir den lättare att starta på vintern med mekanisk då du lätt kan ge den en fetare bränsleblandning. mina har gått igång i minus 35 utan problem utan motorvärmare du behöver sen bara montera dit en vajer från pedalen till pumpen för någon hundring. sen behöver du en plus till magnetventilen och den tar man bara från ett stift från kontakten som gått till den elstyrda pumpen som ger ström när startnyckeln är påslagen Länk min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Hej igen o ytterliggare tack. JAg börjar dock fundera, är det inte bättre om du köper bilen av mig? Du verkar gilla 324. Lite korta drag om bilen i övrigt. Mycket hyfsat nytt o bytt, turbo, remmar , styrleder osv. Bra däck, M-paket M-stolar osv. lite sänkt, lite hårdare. Har en lista över vad som bytt för c:a 2 år sedan. Den verkstadsräkningen var på c:a 30.000kr. Tur jag inte ägde bilen då. Jag säljer den endast för att jag inte kan få fix på detta med den ryckiga gången, jag gav upp o gick o köpte en 330DT -02 istället. I motorvägsfart så rycker inte 324:an faktiskt :). Och det "skummaste" av allt med den ryckiga gången. När jag byter bränslefilter så går den klockrent i typ 30-40mil, sen börjar den igen. Bytte B-filtret nu i veckan, så nu går den bra för stunden. Den är besiktigad, men däremot precis avställd. ÅRsmodell 91, importerad 99. c:a 24000 mil just nu. Precis stoppat in en ny stereo och 4 nya högtalare, inköpspris c:a 4500 nu i sommar. Finns även stor jevla baslåda där bak. 2x12 med 2 steg på 750watt styck + 1st kondensator. Tonade rutor i bak, lagt av proffessionell glasmästare. Finns 2 kända fel som känner till. Regbelysningen i bak, 1 lampa trasig. Låset på bakluckan får man öppna med skruvmejsel. Vill du ge ett bud? |
|
|
Är den fortfarande till salu ? Mvh / Niklas |
|
|
Hej Niklas! Den är redan såld. |
|
|
Tusan dårå, jag letar febrilt efter en 324td touring i hyffsat skick, inte det lättaste om man inte vill importera.... men tack ändå! Mvh / Niklas |
|
| Tjena. är det väldigt viktigt för dig kan jag fråga ägaren om han vill sälja den. Det är en bilmekk med alldeless för många bilar i garaget :). | |
|
Oj! Det skulle vara riktigt schysst, är den fin eller ? Har du nån bilder? Tack på förhand! Mvh / Niklas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.