AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.451

Inre dörrlist lossnat, E46 coupé -03

Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Blev smått förvånad när jag skulle ta bilen idag efter jobbet. När jag sätter mig på förarsidan så ser jag att den inre filt/gummilisten, på A-stolpen/taket, hänger ner på passagerarsidan. Antar att dett har hänt pga. att bilen och just passagerarsidan stått parkerad mot solen större delen av dagen. Men är inte detta GRYMT dåligt på en BMW E46 -03 som rullat lite över 4000mil?

Kollade lite på det när jag kom hem och det lilla limmet som höll listen har helt enkelt torkat ut. Såg senare oxå att samma list i sin förlängning har lossnat även vid dörrlåset och längs dörrens kortsida.

Är väldigt besviken och tänker åka bort till BMW imorgon och se vad de säger om det. Vad tror ni? Kan detta gå på nånform av goodwill?

Mvh Jimmy

Länk
Ji
2.380
Jimmyboy

Lyfter...

Ingen som har erfarenhet av detta problem eller har en åsikt hur BMW kan ställa sig til detta. Ska besöka dom under lunchen idag.

Mvh Jimmy

Länk
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Ingen egen erfarenhet av ditt bekymmer, men håller med dig om att det är grymt dåligt att det ska lossna på en så pass ny bil. Som jag misstänker du inte heller kör i ur och skur.

Kan ju vara så att nån klistermaskin eller gubben med klistersprutan hade en dålig dag när just din gummilist skulle kletas fast.

Och lite sommarsol borde ju en BMW klara tycker man!!!

Hoppas att dom är schyssta borta på BMW.

Niklas

Fransosen
Ji
2.380
Jimmyboy

Javisst, det är ju otroligt dåligt anser jag att en så pass ny premium bil ska trilla samman på detta viset efter 3,5-4 år. Och precis som du va inne på så rullar inte bilen under vinterhalvåret om det nu kan ha någon inverkan på denna list.

Men man kanske ska börja köra den på vintern iställlet för sommaren då det är solen som den inte verkar tåla ;)

Har dock inga större förhoppningar om att BMW i Helsingborg ska fixa detta på någon Goodwill, de brukar vara väldigt arroganta om man inte har en helt ny bil.

Mvh Jimmy

Länk
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Listen har lossnat på min 323 Ci vid dörrlåset, jag har själv limmat fast den, och brukar smörja in den med ett fett som jag köpt på BMW. Det är när man stänger dörren som den trycker loss listen, i allafall på min bil. Den har gått 27000 mil, så den borde vara mer sliten än din, Jimmy

BMW CS #5206
Ji
2.380
Jimmyboy

Oki, då va "domen" klar då efter ett besök på BMW under lunchen...

Verkstadskillen gick ut och tittade på bilen och kunde precis som jag konstatera att listen va lös :) Men han sa oxå att den lilla filtlisten sitter vulkad ihop med den stor gummilisten som tätar runt rutan/dörren och att man fick byta hela den. Jag menade på att det skulle gå på nån form av garanti när konstruktionen inte håller längre än 3,5 år, men det sa han att detta kommer aldrig BMW ta som en goodwill. Häng med in så ska du får ett pris på list och byte sa han.

Smått sne följde jag efter honom in till reservdelar och såg framför mig ett pris på ca 1000kr (exkl. montering). Reservdelskillen visste direkt vilken list vi pratade om och sa att det va ett väldigt vanligt fel. Då försökte jag igen hävda att det ju då är ett konstruktionsfel och att det måste gå på garanti, men utan nån respons! Efter en kort stund hade han hittat exakt den list min bil behövde och slängde fram priset, och håll i er nu... 2800kr för listen + 600kr för monteringen!!! Rena rånet för en gummilist sa jag, men då försvarade han det med att det faktiskt satt magneter i listen och att den va elansluten. Jovisst men en kostnad på 3400kr är ju helt uppåt skyarna anser jag.

Vad anser ni?

Mvh Jimmy

Länk
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Jaha, ja. Så mycket premium alltså.

Om dom vet att det är ett vanligt fel kan kan tycka att dom i vart fall sätter ett humant pris på skiten. Magneter är inte så dyrt eller har jag fel.

Innan du köper tycker jag att du ska försöka kolla med BMW Sverige. Dom kan ha en annan åsikt än en firma.

Priset på monteringen kanske inte är så mycket att prata om, 600,- är väl en normal timpenning.

Fast det är ändå j-t surt att det ska bli så dyrt på en så pass ny bil som inte körts så mycket, i synnerhet om det är ett "känt" fel!!!

Niklas

Fransosen
Ji
2.380
Jimmyboy

Fransosen: Monteringspriset 600kr är beräknat på att jobbet tar 0,5h enl. BMW. Alltså 1200kr/h! :)

Länk
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Ja, 1200 är väl en schysst timpeng :-D Det är dyrt att bo i storstad. H-borg är således numera en storstad :)

Synd bara att man själv inte kan debitera i samma grad!!??

Niklas

Fransosen
St
287
Stålmannen
323Ci e46 -99
A4 2.0 TFSI -07
Vad sjukt, såg den här tråden tidigare idag och tänkte....fan vilken skitlist.
Till min strora förvåning när jag hoppar in i min bil efter jobbet så ser jag att listen hänger vid låset på passagerar sidan. Helt otroligt. Har också den sidan mot solen. Kände lite på andra ställen på listen och så hårt satt det inte där heller. Så det blir väl till att limma. Lite väl dyrt med nytt.

Christer Silvén:
Är det något speciellt lim du använt eller funkar det med typ vanligt superlim?

Mvh
//Peter
St
287
Stålmannen
323Ci e46 -99
A4 2.0 TFSI -07
Hej igen!
Nu är det snart helg och då tänkte jag fippla lite med bilen.
Någon som har tips på ett bra lim som man kan använda till listen?

Mvh
//Peter
fb
46
fbkd
330Ci -01
MB190 -88
Har upplevt samma problem på min bil listen lossnade hela tiden och man fick banka fast den. BMW fixa dock detta med något klister. Tyvärr så var bilen inne strax där på för andra problem och då lossa de listen och nu får man åter igen banka fast den med jämna mellanrum.
Br
22
Bredde
325ci M-Sportpaket II 01:a
Lyfter jag me.. Listen på min 01:a coupé har också släppt lite. Någon som vet om det är samma på min som på en 04:a ?! Har nämnligen hittat på skroten till bra pris. Tack på förhand.

Po
243
Pontus s
mellan 2 bmw
snabblim sån liten flaska med 15-20ml funkar perfekt att limma de listerna med =)

Br
22
Bredde
Lyfter igen.. ;) Undrar bara om det är någon som bytat dessa lister helt, alltså till nya istället för att limma. Funderar på att göra det på min. (Ja, jag vet vad dom kostar..) ;) Känns inte direkt svårt. Det jag funderar på är om dom går att få loss hela utan några skador!? Tänkte om man köper från skroten..
Ha det gott

Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Pontus s
Någon mer ingående uppgift på vilket lim du menar?
/Janne B

Surf Or Die!!!
Br
22
Bredde
Atack superlim menar han garanterat och det funkar rätt bra men känner ändå att jag vill byta listen på min.. Ha det gott
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Skall prova detta om jag hittar det:

Länk

/Janne

Surf Or Die!!!
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Japp!
Limmade listen idag med Loctite 406 , 20ml 275:- .
Sitter som berget...
Tvättade av noggrant med Aceton, riktigt gnuggade listen
så att det blev ordentligt rent. Sedan slipade jag den lätt med
våtslippapper 400 och torkade av med Aceton igen.
Applicerade en tunn sträng med lim (viskositet som vatten)
på den släta insidan av den "luddiga" listen som var lös och
strök ut det med fingret så att det täckte bredden av listen.
Sedan tryckte jag fast listen. Limma ca. 20 cm. åt gången och
kläm hårt och räkna till 10.

/Janne

Surf Or Die!!!
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Lyfter denna tråden!
Ville bara rapportera att limningen håller ännu, så tänk efter innan ni investerar i nya lister. Loctite 406 är speciallim anpassat för just gummi och plaster som dessa och listen var ju faktiskt limmad original från fabrik så...
/J

Surf Or Die!!!
Gee
Okej tack surfjanne ska införskaffa det nu då mina lister också släppt men tycker min list ser ut att ha krympt längs balken detta kanske kan vara en orsak till att dem släpper.

Tack för ditt tips dock kan återkomma med hur det blev.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.