|
|
|
|---|---|
|
För att komma åt en kylslang var jag tvungen att lossa på insuget. Batteriet var urkopplat i 2 dygn. Nu tickar motorn. Det gjorde den inte innan. Jag har kört på tomgång ca 10 minuter, varvat upp till 3-4000 ett par gånger. 1. Varför tickar den nu? 2. Måste något justeras när insuget varit borttaget? 3. Vad ska jag göra för att bli av med tickandet? 4. Är det skadligt att köra 150 mil innan jag fixar det? 5. Kan avläsning av felkoder med Carsoft ge något svar? | |
|
1. Vad är det som tickar? Tickande beror oftast på hydrauliska ventillyftare som inte reglerar ventilspelet korrekt, men det har inget alls med insuget att göra. Det enda jag kan tänka mig som kan orsaka tickande är spridarna och det är inte helt omöjligt att insugskåpan hade en ljudisolerande effekt där och att det låter lite om kåpan inte sitter som den ska. Men detta är bara spekulationer. 2. Vet ej, kolla i pdf filen som du fick, det är taget från BMWs egna verkstadsmanualer. Om någon justering behövs så står det där. 3. Är det ventillyftarna som är orsaken och tickande inte fanns där innan, kan ett oljebyte hjälpa. Men det hela låter lite märkligt. Prova att köra en liten sväng med bilen och se om tickandet inte upphör. 4. Svårt att säga utan att ha fastställt orsaken. Men troligen inte. 5. Troligen inte då Carsoft i första han felsöker elektroniken i bilen. Möjligen kan Carsoft hitta att något är fel om felet medför att någon styrenhet registrerar konstiga värden på något och skriver det till bilens felminne. Jag tror inte att du kommer hitta något med Carsoft. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Tack för svaren. Jag körde till jobbet idag, 35km, och den tickar fortfarande. Personligen tycker jag att det tickar lite för högt för att jag ska känna mig bekväm. Om det fanns innan mitt ingrepp borde jag ha hört det eftersom jag spenderade säkert en timme under huven för att hitta en vattenläcka, och jag lyssnar dessutom ofta efter missljud. Eftersom motorn är så tyst hör man ju snabbt om någonting förändras, men det enda oljudet jag hört hittills är AC-kompressorn. Men det kanske är spridarna då? Det låter som om tickandet snarare kommer från insuget än från cylindrarna men jag har inte undersökt så noga än. Kåpan sitter i alla fall rätt. Det är 2 markeringar kvar till oljebyte, kör på Valvoline Synpower. Innan dess körde jag på SLX. Jag ringde BMW och de ska lyssna på den imorgon bitti. |
|
|
Nu har tickandet slutat! Jaha... |
|
|
Var extra uppmärksam o se om felet återkommer. __ Bilblogg: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.