AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.209

Elschema till E39

Ör
24
Örjan Olsson
530IA Touring-02
Hej!
Är det någon som skulle kunna tänka sig att dela med sig av ett elschema till en E39 -02, mest för nöjes, men man blir ju lite förberedd om det skulle hända något.
//Örjan
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Varför har du inte frågat mig?????

/Pulare
Ör
24
Örjan Olsson
530IA Touring-02
Tänkte inte på det!!!
//Örjan
För den som funderar: Det handlar om t.ex flera kg bok och hundratals sidor om man väljer t.ex Bentleys manual. Skulle man komma över BMW originalpärmar så är bara elpärmen för E39 c:a 10cm tjock A4 och då finns det olika för olika modeller av E39:orna. Det finns även en del material på CD men det är inget man smiter förbi kopiatorn eller skrivaren med på kafferasten...)

FP
Visa användare
157
518i95
Bmw 320 e46
hejsan när jag kollade om minfläkt i klimatanläggningen funkade idag såg jag nått som jag blev väldigt fundersam över kablarna var skarvade troligen utbytt men 2 kablar har dom inte kopplat till något som sitter i kontakt änden och enheten är daterad 2001.....och jag skulle vilja veta om det finns kopplings shema på detta någonstans som kan hjälpa mej mvh Daniel

Det är inte hastigheten som dödar det är det plötsliga stoppet
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Här finns scheman, hur enkelt som helst:
Länk
FAF
518i95: Menar du kupéfläkten, och vilken kontakt isf? Färger på de kablar som inte är inkopplade?
Funkar inte fläkten eftersom du öppnade upp, vilken enhet (2001) menar du?

FP
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Det schemat som FAF länkade, verkar det ju fattas grejer i.

Funkade först inte i Chrome, så jag öppnade det i Explorer och där funkar det.
Dock så verkar vissa elscheman inte dyka upp för mig. Går man in på Central Locking, och sen Driver Door, så blir det bara blankt för mig.

Hade tänkt att kanske installera fjärrstyrt centrallås i min E39, och detta kanske skulle kunna hjälpa mig.
Visa användare
157
518i95
Bmw 320 e46
hejsan det immar igen hemskt mycket då skulle jag kolla den lilla fläkten som sitter i själva klimatanläggningen tempsensorn alltså.....den ena var gulbrun och den andra gul lila dom satt på den stora blå kontakten....kom ej ihåg mer än 2001 men kan det skillja något på de olika årgångarna eftersom jag har en 99

Visa användare
157
518i95
Bmw 320 e46
naikon jag får inte upp en enda bild kvittar vilken meny ja går in på

Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Då har du samma problem som mig
Nånting säger mig att detta kan vara nån kommunikationsbuss om det är i kontakten på själva klimapanelen. Möjligen nåt som skiljer om enheten är utbytt som det verkar eftersom din bilmodell är äldre.
Tempsensorn gör helt riktigt att temperaturen regleras rätt och den lilla fläkten suger in kupéluft för detta osv.
Men flåsar det på bra när du stegar upp kupéfläkten? Om inte så kan jag tänka mig att dina kupéluftfilter behöver bytas, sitter ute i motorrummet, ett på varje sida.
Själva kupéfläktens funktion är ju lätt att kolla, det hörs ju tydligt när denna kör på högt varvtal osv. Spjällen för vindruta och fotutrymme osv är också enkla att kolla, du hör tydligt när du trycker manuellt på dessa knappar.
Kolla även så att du inte kör på återcirkulation, då tillförs ingen ytterluft och det immar igen rätt snart trots att det flåsar på bra osv.

Om elschemorna i länken ovan och olika webläsare: Det krävs vissa insticksmoduler, t.ex Java mm för att allt skall fungera med programmet, annars visas blanka sidor osv. Alla webläsare stöds inte heller, Explorer skall funka, Firefox också.

FP
Visa användare
157
518i95
Bmw 320 e46
hejsan när jag kollade om minfläkt i klimatanläggningen funkade idag såg jag nått som jag blev väldigt fundersam över kablarna var skarvade troligen utbytt men 2 kablar har dom inte kopplat till något som sitter i kontakt änden och enheten är daterad 2001.....och jag skulle vilja veta om det finns kopplings shema på detta någonstans som kan hjälpa mej mvh Daniel

Visa användare
157
518i95
Bmw 320 e46
hej igen jag har bytt ut de gammla filtrena till nya friska förra veckan......och när jag har på återcirkulation försvinner imman helt från alla rutor vilket är märkligt för alla här säger att det ska immaigen då sen att det endast blåsr skållhet luft vid ruta å fötter även sommartid då det är 25 grader ute å 18 grader inställt på klimatanläggningen

Visa användare
157
518i95
Bmw 320 e46
jag har laddat ner å installerat både nya java och flash player funkar ju inte ändå

Onödigt att repetera, men det är inte sällsynt med skillnader mellan olika versioner/årsmodeller. Kanske någon har bytt klimapanel till den 2001 som du verkar ha och det blir vissa felfunktioner.
Kolla t.ex om funktionen för återcirkulation är felaktig (omvänd funktion). Det är lätt att känna/lyssna ute vid kupéfilterna att fläkten verkligen suger in ytterluft.

Har du låtit någon verkstad kolla på detta, kört en diagnos och läst av felminnen osv?
Men om det är så att man tvingat på bilen en klimapanel av fel modell så är det kanske inte så konstigt att det blir felaktig funktion.

FP
Visa användare
157
518i95
Bmw 320 e46
Ursäkta uprepandet min dator är inte som den ska...ska ha bokad tid på BMW nästa vecka
Visa användare
157
518i95
Bmw 320 e46
hejsan tackar för det tipset...det var som du tipsade om att de va omvänd funktion på cirkulationsknappen den suger som bara den så nu får jag väl leta rätt på en ny enhet med tillhörande kontakter:(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.