|
|
|
|---|---|
|
Har upptäckt att min 325 -88, 25000 mil, dock full servicebok, har börjat blåryka lite smått vid fullt gaspådrag runt 5000 varv. Är det mindre bra eller kan man åka ett par tusen mil till utan ingrepp?? Vad behöver justeras? bytas? Tack o hej | |
|
blått=olja, vitt=vatten, svart=bränsle. who dares wins... |
|
|
Om det ryker blått vid höga varv så borde det vara dåliga kolvringar men det kan också vara dåliga ventiltätningar ! Funktion före styling! |
|
| Bara den går bra så är det väl inga problem om den drar lite olja. Är ju bara att flina och fylla på. Säkert betydligt billigare än att fixa. | |
|
Jo jag fyller nog på nån liter i månaden...eller lite mer kanske. |
|
|
Tänk bara på att katalysatorn inte är så sugen på oljerök! Det kan bli dyrare än man väntat sig att inte fixa ventiler eller kolvringarna. Mvh |
|
|
Eh katalysatorn behöver oxå smörjas! Hmm jo jag får nog ta och åtgärda saken på sikt. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Catten spelar ingen roll på en -88 om den funkar eller ej.Den behöver bara sitta där,funktionsmässigheten är ovesäntligt.CO 3,5 på en -88 dvs samma som utan. Att en motor med det miltalet förbrukar en del olja om den köres tufft är fullt normalt. Fungerande cat krävs från -89 årsmodel. MVH Hasso |
rsarits |
Om det ryker vid gaspådrag så är det med största sannolikhet kolvringarna, vid dåliga ventiltätningar så blir det en rejäl rökpuff när man gasar på efter att ha motorbromsat |
|
hur klurigt är det egentligen att byta kolvringar och ventiltätningar. klarar man det som nybörjare om man använder sig av en bra meckarbok. hur kommer man åt kolvringarna lättast. jag har hört att man gör det lättast underifrån. stämmer det? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.