AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.663

AC fel? Kondensorfläkt E39 -99

Sida 1 av 2
Hej!

Jag har läst mycket på autopower om strulande ac-anläggningar de senaste veckorna. Läste bl.a. om kondensorfläkten, och blev osäker på om mitt ac-system fungerar som det ska.

Min bil är en E39 523i från juni -99.

ACn ger kyla, men oftast är den seg i starten om det är varmt ute (28-30grader).
Dvs, det dröjer kanske 5-8 minuter innan jag får kyla i bilen.
Detta gäller endast om bilen stått en hel dag i värme, har jag nyligen kört den (inom någon timme) så kyler den snabbare.

Jag har märkt att den kommer igång mycket snabbare om jag kör en snabb tur på landsväg istället för att puttra i stadskörning. När den väl är igång har jag inte haft några problem med kyla i stadskörning.

Är detta normalt?

Det känns som den borde kyla snabbare än den gör, men jag är osäker.
Jag har heller aldrig sett/hört kondensorfläkten snurra, har haft bilen sedan förra våren, men fläkten har jag aldrig hört.
Provade att snurra den manuellt och den går runt lätt, men går ej.

När ska kondensorfläkten snurra egentligen?
Vad tar skada om den ej snurrar?

Tacksam för svar!
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
När det är så varmt som det nyss varit här så går kondensorfläkten igång ganska så direkt efter start om bilen stått i solen , fläkten är mkt tyst så man lägger inte märke till att den går men tittar du in igenom grillen syns det tydligt.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
När min kondensorfläkt sätter igång så låter det ordentligt, som ett propeller plan ungefär. Man hör den även om man sitter i bilen med stängda dörrar och fönster. Ska det låta så mycket om den eller är det ngt knas tro? Visserligen så har jag en 540 men det borde väl inte göra ngn skillnad på fläktens ljud?

Hewi: Är din helt ljudlös trots att den varvar upp och snurrar? Kan du höra den när du sitter i bilen?

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Sp
63
Speeder
530im -01
Min låter som ett turbo-prop plan som ska lyfta också. =) Folk får ont i öronen vid övergångsställen hehe.

Sen så strular tydligen min kompressor nu.. har beställt en splitter ny från Tyskland för 3000:-. Kan ordna påfyllning billigt så det ska nog lösa sig. Enligt kylkillen så var trycket finfint men kompressorn orkar inte dra upp trycket på högtryckssidan.

En fråga för någon som vet; varför lägger alltid ACn av när det blir riktigt varmt? Skojar inte.. trycket borde väl bli högre i systemet desto varmare det är ute? Därmed kondensorn också varmare och därmed bättre kylning? Men näää..
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Speeder: Hur upptäckte du att kompressorn var dålig? Ingen kyla/kyler dåligt? Missljud? Hur lång har din bil rullat?

Jag har nämligen fått ngt missljud från motorrummet (diselknackande fast inte riktigt lika högt). Hörs mest om man sitter på knä vid höger framhjul och tydligen är kompressorn belägen där. Har även ett vinande ljud som uppstår när varvräknaren ligger mellan 1500-1600 varv/min men så fort man stänger av Ac:n då (trycker på flingan) så försvinner vinandet alt. att man ökar varvet eller minskar det. Vad kan det bero på? Håller AC:n på att lämna in.....

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Nej man hör den definitivt inte inuti bilen , knappt att man hör den utanför heller om man inte lyssnar efter just den , har varit tvungen att titta att den verkligen snurrar för att se om den funkar.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den fläkt man hör i bilen är motorns viskokopplings kylfläkt dvs ordinare kylfläkt, låter typ som gammal en Volvo 240 :)
AC fläkten/hjälpkylningfläkt. Fungerar helt olika på före o efter 99.
På äldre är det enbart trycket i AC en och temperaturen i kylvattnet som styr start o hastighet .
På nyare styrs den via en egen modul från DME, där bilens hastighet katalystartemp mm även tas hänsyn till.
Den har även en kontrollfunktion, där fläkten startas en kort stund när bilen startas , för att fläktmotorn ske generera en signal till modulen att den fungerar. Den har även en minnesfunktion, så stänger du av bilen när fläkten går för fullt , så startar den ofta i med samma hastighet när du startar bilen nästa gång, ( även noterat det på 540 då o då).
Den kan även vid behov gå efter att du stängt av bilen ett visst antal minuter.

///MVH Hasso
Länk
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
carl l.
kan medela att min ac beter sig exakt som din. har kollat på fläkten vid 28 graders värme efter jag kört bilen å den går inte.stod å kolla i 2-3 minuter men den startade ändå inte upp.men jag har full kyla i bilen ställd på 16 grader
skulle kanske stå ett längre tag å vänta för å se om fläkten startar.

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hasso: Okej, det var bra att få veta men ska det låta så mycket om fläkten (viskokopplingen) eller är det dags att smörja alt. byta den? Måste man byta själva propellern också eller räcker det med själva kopplingen? Ska själva hjälpfläkten låta som ett propellerplan på en 540 eller är det dags att byta den också?

Tycker nämligen att min har börjat låta alldeles för mycket när man sitter inne i bilen, lite störande samt även när man står utanför (förmodligen hjälpfläkten, el-fläkten) Men det kanske är normalt på en V8:a?

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Okej. Tack för alla svar!
Jag antar att jag då har fel på min AC-fläkt, eller styrningen till den. DME mm låter dyrt, hoppas bara fläkten gått sönder.

Var skall man börja felsökningen? Säkringar har jag kollat. (De i bagaget och handskfacket)
Var finns kontakten till kondensorfläkten, skall mäta om det finns spänning där och mata fläkten med direktström för att se var felet ligger.
Tittade lite men kunde inte se någon kontakt. Vad måste tas bort för att komma åt den?

Kommer ACn gå sönder om jag använder den som den är nu?
En fråga till. Kan man se felet via serviceuttaget? Lagras det en felkod?
Undras om inte säkringen sitter under handskfacket, inte uppe bland den stora mängden. Se mektipset om elsystem generellt för de olika säkringsgrupperna.
Din bil kan vara ett gränsfall angående om den har gamla tvåstegsfläkten eller den nyare steglösa. Isf tror jag på effektmotståndet för steg ett, sitter i fläktens ram framme vid fläktmotorn. Får mycket stryk och brukar ibland ge upp och då startar inte fläkten förrän det blir dags att dra in steg två, dvs mycket varm motor/kondensor och/eller mycket högt tryck i AC-systemet. Felsöks lätt genom att helt enkelt bygla över motståndets anslutningar.
Säkringen är på 50A eller mera, men denna är det sista du bör misstänka. Om den är blåst så har du mera fel, oftast fastbeckad fläktmotor.

FP
Hej igen.

Har nu bytt kondensorfläkten, dock utan att den verkar fungera ändå!

Jag tog isär den gamla fläkten och såg att både kretskortet och själva motorn hade brunnit. Bara att köpa nytt alltså.

Köpte därför en helt ny fläkt på ebay.

Mätte även upp att jag på de två tjocka kablarna till kondensorfläkten har konstant 12v. Den tunna får jag en tillfällig 12v vid tändningspåslag.
(har det nyare systemet med enbart 3 kablar till fläkten)

Dock får jag inte fläkten att starta alls! Beror detta på att utetempen var 8,5 grader (enl. färddator) eller är det fel på nya fläkten?

Blir riktigt ledsen om så är fallet då jag inte vet hur jag löser det med reklamation o.d.

Någon som har koll på hur det är med temperatur och sådant?

Tacksam för svar!
Precis som du skriver så gör bilen en självtest vid varje kallstart och fläkten skall då snurra upp i varv några sekunder och stanna igen. Låter onekligen som du har nåt fel i fläktmotorn. Kolla så att den konstanta 12V-matningen klarar av att ge kraft, koppla på en 55W-lampa tillfälligt, den skall lysa med full styrka.

FP
Ok. Får riva fronten igen då. Suck.

Vet någon förresten vad elektronikdelen på själva fläkten har för funktion?
Om den har 12v konstant på de tjocka och får en styrspänning för att starta, vad gör då ett stort kretskort där? Vilken funktion fyller det? Borde väl räcka med ett simpelt relä?

Min fundering var att den nya fläkten kanske har en något annorlunda funktion, då det är en piratkopia. (ser inte helt lika ut, kretkosrtet sitter bredvid fläktmotorn ist för på osv.

Styrningen på kretskortet (om det nu är en styrning) kanske fungerar annorlunda på denna?
Fläkten har steglöst varierad hastighet. Den styrs inte med +12V utan med pulser med varierande bredd (PWM) från bilens ECU (motorstyrning).
Om inte piratfläkten är avsedd för PWM-styrning så blir det pannkaka av hela konceptet.
Självtesten är klurig, fläkten varvas upp en stund och får därefter fungera som generator när den varvar ner. Om inte motorstyrningen får tillbaka denna generatorsignal så anses fläkten defekt.
PWM-styrning används ofta när det är lite större effekter som skall styras med variabel hastighet. Om man istället skulle laborera med motstånd osv så blir effektförlusterna stora och en massa värme måste kylas bort till ingen nytta osv.

FP
ok. fläkten skall vara avsedd för e39 99 och framåt. så det skall ju vara rätt. måste felkoder nollas eller dylikt för att den skall fungera? eftersom den förra som satt där var trasig? finns det något sätt jag kan vara säker på om fläkten eller bilen är trasig? så jag inte skickar tillbaka en hel fläkt.
Uppdatering: Kanske var motorn för varm igår när jag provade om fläkten startade (så det inte räknades som kallstart) eller så var det bara ett av elektronikens mysterier.

Kollade fläkten idag efter jobbet, och den varvar upp så snällt som den skall göra. Varvar i två-tre sekunder sedan slår den ifrån.
Detsamma gjorde den när jag kört någon kilometer och sprang ett ärende. Startade snällt när jag startade bilen 5 minuter senare.

Så som det är nu, så verkar det ju som den fungerar trots allt.
Kommer dock hålla ett öga (och öra) på den en tid framöver.
Men något riktigt stort test kan jag ju inte göra före våren.

Tack för all hjälp! (jag kommer säkert behöva den igen)
Allt verkar OK. Om bilen står en längre stund på tomgång så brukar den starta på lågfart, även om det inte är så varmt ute. Dra ner värmen inne i kupén så blir kylvätskan ännu lite varmare.

FP
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Härliga svar folke, gillar det med PWM-en. Vi har just byggt en PWM generator som styrs via Labviewkodad mjukvara, rätt ballt. Vi ser signalbredd mm., vi styr en kompressor med variabelt deplacement med det. Fan vad det är nyttigt med verkligt labbande.

Kan dock nämna att vi brände transistorer innan det blev rätt...

Nåja, Carl, åk o fyll på AC:n lite, längst upp i din beskrivning låter det som att du har för lite köldmedia. Det ska gå snabbare att få kyla. Alla system läcker lite med åren... Olika mycket dock. Gissar på att du har 3-500g kvar. Det ska minst vara 750, tror att det är mer i äldre, kolla i motorrummet.

Mvh:

Zoltan
Jo, en fyllning ligger på min "att göra" lista.
Har dock velat avvakta med det tills jag fått en fungerande ac-fläkt.

Misstänker att det är det lite lägre trycket som gjort att inte övertrycksventilen löst ut och tömt systemet under varma sommardagar utan kondensorfläkt.

Men till våren blir det toppfyllning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.