|
|
|
|---|---|
|
Hej. Tog en första långtur på en 100 mil i förra veckan. Allt funkar kanon förutom att kylvattentempen aldrig går ända upp till mitten, för jag antar att nålen ska lägga sig precis i mitten om allt är som det ska? Oljetempen ligger stabilt på 90 grader och rör sig inte. Detta är alltså i motorvägsmarsch på 110-130 km/h. Bilen är en M5 E34 med 3,6 liters motorn. Kan det vara tempgivaren? var sitter den i så fall? Termostaten? | |
|
Troligen är det termostaten som har fastnat i öppet läge, då blir det så att kylarvätskan alltid cirkulerar igenom kylaren, vilket gör att motorn får svårt att hålla temperaturen i motorvägsfart. __ Bilblogg: Länk |
|
| Står mätaren mellan "mitten strecket" samt det första strecket mot det "blåa"? Isf kan jag meddela att även min tempmätare har en förmåga att dra sig något till vänster om mitten strecket, trots ny termostat,kylare samt vattenpump. Min gissning är att om din mätare står som jag beskrivit så är allt i sin ordning. | |
|
Jag har liknande problem men tvärtom med min Z3M -99. Jag har ju inte nåt mittenstreck utan bara dom två strecken lite vid sidan om mitten och sen är det ju dom röda och blåa fälten med sina streck. Min tempmätare pendlar lite mellan mitten och precis till höger om mitten (marginellt) men går aldrig upp till det vita strecket som är till höger om mitten så det känns ju inte som nån fara. Den ligger alltså oftast pyttelite till höger om mitten. Någon som har varit med om detta? Ska kanske inte mätaren på M stå HELT stilla utan kan röra sig lite? Den står lika stabilt på typ samma ställe vare sig man står i kö eller ligger i motorvägsfart. Hon som ägde bilen innan sa att den alltid har varit sån (hon hade haft bilen sen ny) /Magnus Länk Happiness isnt around the corner... Happiness IS the corner! |
|
|
Köpte en M3 -96 igår. Tar lång tid innan den går upp i temp. Pendlar mellan mitt ner mot första strecket (efter blått) när jag åkte hem. ibland korta stunder vid låg fart så kunde den gå ner en kort stund under det första strecket. Det verkar som om många har pendlande mätare. Skall man tolka det som att det är som det ska eller ? |
|
|
Har nybytt vattenpump och termostat på min M5 3,8. Nålen för vattentemp står konstant 1-2mm vänster om mittstrecket. Både före och efter bytet. |
|
| Får man fråga vad det kostade om du lämnade in den? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.