|
|
|
|---|---|
|
Hej gott folk. Jag tänkte fixa till min ac som inte tycks fungera. när jag trycker på knappen så hörs det ett susande efter ett tag men kallt blir det inte. Trodde jag skulle få värmeslag i bilen igår. Jag har en kontakt som kan trycktesta och fylla på AC:n för 800,- men han behöver veta hur mycket köldmedel ac:n rymmer, någon som vet? Bilen har dubbla ac om det nu gör någon skillnad (man kan ställa in tempen på både förar och passagerar sida). En annan sak är den här ac fläkten. Har läst att den kan strula. Men vart sitter den? Jag mekar gärna men bilen själv och lyckas bra för det mesta men ac kan jag inte ett skvatta om. | |
| Har för mig att det sitter en klisterlapp på plåten ovanför kylaren som anger köldmedium och ev. också mängd men helt säker är jag inte och min sambo är på annan ort med bilen just nu så jag kan inte kolla :) | |
| Just det ja, fläkten måste väl vara elfläkten som sitter framför kylarpaketet. Vanliga kylfläkten drivs ju av motorn via rem och viskokoppling. | |
|
Ett väldigt vanligt fel på e39, är att kondensorn läcker, bytte min för 4 år sen på 97:an. BMW CS #5206 |
|
|
Läckage på kondensorn låter inte billigt, vad kan en sådan gå på? Ett annat fel jag har på bilen är är att yttertemparaurmåtarn är paj. Blev avprejad från vägen i vintras och slog då sönder temmätarn och plastluckan där den sitter fram. Läppen på frontkjolen gick åt pipan med. BMW skulle ha 900 spänn för en ny "läpp" tyckte det var orimligt dyrt för en plastskena så den har jag tillfälligt skippat. men min fråga är om ac:n använder yttertemparaturmätarn för att känna av om det är såpass varmt för att sätta igång ac pumpen? Det står -40C i displayen konstant. Har kupé/motorvärmare med yttertempmätare så jag skippade att fixa mätaren på bilen i vintras. |
|
|
Ironberg: Du skiver att bilen har dubbla ac:n. Vad innebär det i verkligheten, förutom som du skriver, att man kan ställa tempen på vä resp hö sida. |
|
| Hei,du må få ordnet utetempen.Klimaanl.virker ikke under en bestemt utetemperatur,+3gr.?Du har jo ikke bruk for kjøling i -40gr.Klimaanl.bruker samme føler. | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Om det är utetemp givaren borde det väl räcka med att koppla ur den eller måste man bygla på något sätt? Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
| Hvis du kobler ut giveren vil ikke A/C'en fungere.Så enkelt er det.Har hatt samme feilen selv.Min giver løsnet på autobahn i 220+ og ble slipt i asfalten.A/C'en stoppet umiddelbart.Kjøpte ny føler + kontakt,men det tar som regel noen timer før tempen kalibrerer seg,så A/C'en virker ikke før tempen i displayet viser +3? eller mer. | |
|
Stämmer att yttertempgivaren måste vara inkopplad och frisk, det måste indikera +12 eller högre innan AC:n börjar jobba. Dubbel AC innebär att värme/kylpaketet har två halvor med luftspjäll osv som då kan ge olika temp på hö/vä sida i kupén. Det är fortfarande bara en AC-krets, kompressor osv. Typ och mängd av köldmedia står alltid på en skylt i motorrummet, väl synlig och på E39 sitter den ung. i mitten vid huvlåset. FP |
|
| Tackar för för alla svar. ska ta & införskaffa en ny tempmätare imorrn eller beställa om dem nu inte har någon inne och rapportaera om det löste problemet | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Är det samma yttertemp givare till ACn som till den inne i kupen? Vart sitter yttertempgivaren? Jag har sett att det finns ngt som verkar gå ut i höger hjulhus fram. Följer jag ledningen så hamnar jag till slut vid högtrycksvakten. Jag misstänker att det kan vara den som spökar då ACn lägger av om det är varmare än +28 ute. Det förutsätter iofs att det finns två givare. Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
|
Givaren för yttertemp brukar sitta framför höger hjulhus, bakom dimljuset, inte i motorrummet. Den levererar signal till displayen inne i bilen och till flera andra system i bilen. Om AC:n startar och kyler men inte klarar höga temperaturer så bör du kolla kondensorfläkten. Den bör starta direkt på låg hastighet och varva upp till hög vid hög yttertemp osv. Annars stiger trycket för högt och vakten slår ifrån. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.