|
|
|
|---|---|
|
Jag har en en-polig tempsensor på termostathuset. Sladden till denna är dragen konstigt, rakt över motorn och in genom torpedväggen. Eftersom jag inte får någon temperatut på visaren i instrumenthuset, drog jag lite i sladden och då visade det sig att denna var av aldeles innanför torpeden. Nu har jag nästan letat ihjäl mig efter den andra änden, men hittar den inte. Någon som vet vart denna sladd ska ta vägen, eller vill gå ut och kika i bilen:)? Har även en sladd som går i samma hölje som tempgivarsladden, som alltså också gått av. Den sladden går upp till tändspolen (pol 1). Vad gör denna sladd? | |
|
Hittar lite motstridiga uppgifter om detta, min bil har en-polig givare, brun men schemat säger att det ska vara en 2 polig. Vad är det för färg på kabeln du ha hittat? (brun-gul, brun-violett??) Vad är det för färg på den som går till tändspolen? FAF |
|
|
Det ser ut som att det är någon "hemma dragen" sladd. Den till tempgivaren är svart och den till tändspolen grå. Vart tar kabeln vägen till din sensor? Går den i kabelhärvan? |
|
|
Rimligtvis borde den gå vidare till instrumenthuset på något sätt. Försök kolla i ETM vart den ska gå. Kabeln till tändspolen borde vara varvtalssignal, den får då impuls varje gång 1:an tänder. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Jag har försökt hitta nån ETM till min bil men inte lyckats. Bara hittat till den med m50:in i. Jo den som går till tändspolen borde ju vara för att få en varvtalssignal till något, men till vad? |
|
|
Till varvräknaren och/eller Motronicboxen. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Hmm men varvräknaren fungerar. Dessa får väll sina signaler ifrån vevaxelgivaren? | |
|
Borde inte skilja, kolla här: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Nej, varvräknaren tar signal från tändsystemet. Man nu kom jag ihåg att varvräknaren räknar alla 6 pulserna, så det är bara Motronic som använder den signalen. Givaren ska sitta runt tändkabeln, om det är samma sak vi pratar om: Länk Finns i alla fall på M70, jag är inte helt säker på om M20 har den. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Jodå den kabeln har m20 också.. Jag tänkte på sensorn (tror det är en induktiv) som sitter längst fram på motorn och känner av kuggarna på triggerhjulet. |
|
|
Vevaxelgivaren har 2 kablar (gul och svart)och skärm och går till ett skardon under insugröret och sedan till styrboxen, anslutning 47,48. Varvräknaren får signal från styrboxen anslutning 6(svart). Kabel från tändspole minus ska gå till styrbox anslutning 1. Är dock inte riktigt säker på vilken anslutning som temp givaren har på instrumentet. FAF |
|
|
Okej..väldigt bra förklarat. Skulle vara skoj att veta vart tempgivarsladden tar vägen. Då vet jag iaf vart den ena sladden som sitter på minus på tändspolen går till. Skulle vara roligt om någon hade någon fundering på vad den andra sladden på minus, som går in genom torpeden ska vara bra till? |
|
|
Enl ett dokument jag har om instrumentet kan det vara: Instrument utan check control: Pin 4 i gul kontakt på instrumentet som är till kylvätsketemp. Instrument med check control: Pin 26 i beige kontakt på instrumentet som är till kylvätsketemp. Enl samma ska jord till tempgivare vara pin 24, också i beige. Kan vara värt att kolla bak på instrumentet kanske? FAF |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.