|
|
|
|---|---|
|
Tja Ska byta ventilkåpspackning, men undrar om man behöver momentnyckel till jobbet.Bmw 323-00 e46 | |
|
Rent generellt skall allt som dras på en bilmotor dras med momentnyckel. Det beror bland annat på att olika metallblandningar reagerar olika i olika temperaturer osv. Desto mindre erfarenhet du har av att skurva desto viktigare blir momentnyckeln. Sen gäller det att dra skruvarna i rätt ordning osv. //E |
|
|
Ok Man behöver ej ha momentnyckel skruvarna ska dras åt till botten. |
|
|
riste: Vad betyder "..skall dras åt till botten"? Är det tills du inte orkar dra hårdare? Är det tills det börjar gå tungt? Är det till strax innan gängorna eller bulten går av? Är det så mycket som min 3-årige dotter tycker verkar vara OK? Är det så mycket som "världens starkaste man" tycker verkar vara OK? Sanningen är nog som sagts ovan att ju ovanare man är att meka bil ju viktigare är det att dra bultarna med momentnyckel! Jag kanske inte behöver det för jag har dragit av rätt många pinnbultar i mina dagar! Och "vet" därmed hyfsat vart gränsen för problem går! Och oräkneliga gängor i aluminiumdetaljer har blivit före detta gängor i mina händer! Och ändå valde jag att dra de flesta bultar och muttrar med momentnyckel när jag för första gången mekade med min SAAB 9-3 motor förra sommaren! Per L |
|
|
Jag skulle säga att behöver man fråga om det behövs eller inte så kanske man inte har den erfarenheten att göra jobbet utan momentnyckel! Janne |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det sitter distanser i hålen i kåpan, så du kan bara dra till distansen ligger an mot toppen för själva kåpan skull så är det inte nödvändigt att använda momentnyckel utan bara att dra åt skruven till kåpan ligger an. Men vet du inte eller har känslan att dra åt med rätt moment för respektive skruvdiamter utan att dra av skruvarna så är det nog bästa att använda momentnyckel. ///MVH Hasso Länk |
|
Riste Hoppas du inte uppfattade mitt svar som att alla bultar skall dras i botten. Att skruva bilmotor är inte "bara". Du bör använda momentnyckel. E |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.