|
|
|
|---|---|
|
Har hört någonstans att 523 2005 drar mindre bränsle än 520 2004 t.ex. ....kan det stämma och om ja varför? | |
| liten motor får arbeta hårdare,med en så pass tung bil,större motor mer vridstark.behöver inte arbeta lika intensivt... | |
|
Det beror nog på hur mycket du lastar. Det högre vridmomentet gör att 523 orkar mer belastning med mindre bränsle, men drar desto mer vid mindre last. Men vid "normal" belastning bör 520 dra mindre soppa. Om man accelererar mycket och intensivt så är det bättre med större motor vid långa körintervaller på landsväg så drar den imdre motorn mindre bränsle eftersom det inte är så tungt för bilen att hålla hastigheten uppe. Man kan helt enkelt säga att man behöver inte ligga så mycket på gasen för dra släp men en större motor som man behöver göra med den mindre. I slutändan så beror förbrukningen på dina körvanor. Min 523a drar ca0.72L milen vid långkörning. Medans min kusins 520 drar strax under 0.7 med släp drar min runt litern och kusinens drar 1.1 - 1.2. Sen beror ju det här också på hur flitiga vid är på omkörningar, påfarter o.s.v. Jag släpper även på gasen vid nedförsbackar och motorbromsar ganska långt innan stopp. |
|
|
Min bil drar mer än alla andras bilar här på forumet...0.96 -1.05 blandad. Landsväg: 0.92 ( med släp kanske förbrukningen sjunker? ) Den drar även mer än 535,540,740 och 750. Andra bekanta som kör t.e.x manuell och automat 540 kommer inte i närheten utav min trots att min har en sådan ovanligt hög förbrukning. Men då pratar vi förståss om verklig förbrukning. Troligtvis är 520 snålare ... |
|
|
BMW började 2005 med ett vevhus bestående av magnesium/aluminium monterat i BMWs raka sexcylindriga bensinmotorer. Viktbesparing samt elektrisk vattenpump sänkte förburkningen och höjde effekten något. I samband med faceliften nu 2007 Har man förfinat ännu mer så en 523 har gått från 177hk till 190hk samt en blanda förbrukning på 0.72 istället för 0.85. Detta är givetvis jämför tal och den verkliga förbrukningen ligger högre som den gör på istor sätt alla bilar men detta är det instrument som myndigheterna bestämt. Så dettaär varför 523 är snålare än 520 för din fråga handlade ju om e60. Eftersom jag haft både 523 e39 och e60 så kan jag säga att e60 är snålare. Thepe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.