|
|
|
|---|---|
|
Har inhandlat en bil privat där kärran tidigare varit inne på NFS i Malmö och fått bmw orginal sänkningsfjädrar monterade. Bilen är ordentligt sänkt som kan ses på bilden: Länk Problemet är nu att framdäcken sliter upp korden (stavn? corden ?) på sidorna vid något av svängmomenten. Det är standard 16" monterade, tycker inte dessa borde gå i. Det är vid något moment när man svänger på ratten i rondeller o dyl som det går i. Räcker det med en framvagnsinställning för dylika problem (samma sak på båda sidor) eller är det mindre sänkning som gäller kanske? | |
|
Skulle ju inte tro att det har med sänkningen att göra, min gammla 540 Touring var hyffsat sänkt och jag hade inga problem. Så här sänkt var den Länk PB |
|
| Borde väl inte ha det, men frågan är om en framvagnsinställning kan vara så pass fel på båda sidor så att däcken tar i kaross/dylikt vid t.ex rondeller.. | |
| har du kollat om den sliter däck ovanligt mycket?kan ju inte stå rätt till med framvagnen när dom tar i som dom gör med orginal hjulen.och dessutom orginal sänknings sats.viken däck dimision kär du med?... | |
|
Funderar på de fälgarna som sitter på bilen, är det verkligen orginal E39 -97, eller kan det komma från någon annan modell? Det är 16" 215/55 som sitter på. Funderar på 5mm spacer, tycker att de sitter lite långt in. Men det kanske bara är en synvilla. Måste bultarna bytas till längre med endast 5mm spacer? Den sliter inte däcken fel, endast corden på däckets inre "hörn" som slits. Jag misstänker dämparen som kommer för nära. |
|
| Som en update kan jag meddela att jag har köpt 5mm standardspacers för o se om det inte blir värre.. | |
|
Tjena har en e39 Touring som e fabrikssänkt. jag har 16" 225 55 (har för mig det e 55) fram och bak utan några problem. det e inte likadana fälgar som dina dock. e dina till en annan modell? Fel E.T? |
|
| Ska kontrollera et idag. Rent visuellt känns det som att höger och vänster har olika et.. | |
| en lite dum fråga kanske; har alla fälgarna samma bredd (bredare bak)? Kan någon ha monterat dom fel? Bakfälgarna på samma sida om du förstår vad jag menar? | |
|
Bra fråga, det skulle vara ifall fälgarna har samma däck men att det skiljer på fälgbredd. ska se om det diffar bak. |
|
|
Normal et till din bil är ca 13-20, har du mer än det, typ 30-45 så har du fälgar från en 3-serie, troligtvis! Och det kan skilja mellan fram/bak, bakhjulen tål att breddas mera innåt än framhjulen |
|
| Ok. vore inte helt orimligt då de är i lite för bra skick för bilens miltal.. Då är frågan, har 3-serien denna typen av fälgar: Länk | |
|
Har inte sett dem där fälgarna på nån 3-serie faktiskt, de fínns nog bara till 5-serie, men nån annan kanske vet bättre? ET:n brukar stå på fälgarna, du måste nog ev. ta bort en fälg och läsa på insidan Är et och fälgbredd rätt så fattar ja inte varför de tar i, dina fälgar ser ju inte så farligt breda ut iaf Har du provat spacerna än? //Simon |
|
| jag vet att 7 serien använder dom, vet inte om dom har 16" dock, skulle tro standard e 18" eller 19" | |
|
här e en 5serie med dina fälgar ser det ut som. Länk |
|
|
Ok, IS20 står det på fälgarna. Bör vara korrekt fälgar då.. (IS20 = ET20?). Har andra däck på g, ska lägga på dem inom kort. Ska se om det kan ha att göra med övertryck i de gamla däcken. Det är nästa teori..:) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.