AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
696

ADAC-test visar stora skillnader i förbrukning för olika AC-anläggningar

Inslag i dagens ZDF Länk
Förvånansvärt hög förbrukning för Fiesta (+20 %). Tyvärr ingick inte BMW i undersökningen som bara omfattade fyra bilar. Finns det möjligen någon här som har motsvarande testresultat för BMW? Det kanske vore intressant att veta hur våra bilar påverkas av luftkonditioneringen.

Mvh
Mikael
Skulle tro att BMWs siffror ligger omkring Audis.

Fiestans mycket högre förbrukning beror kanske på den klena motorn i bilen. Relativt sett får ju den svaga motorn arbeta mer för att få ut samma effekt som den starkare motor.
Har gjort ett sådant test förra sommaren när jag pendlade Halmstad-Lund under ett par månader med BMWn. Körcykeln och yttertemperaturen var i stort sett densamma under perioden med allt ifrån vägarbeten till 140km/h.

Mitt snitt låg i ständigt på 0.87 l/mil med ACn på. De gånger jag stängde av ACn drog den 0.85 l/mil. Dvs ingen större skillnad.

Jag kan tänka mig att en manuell AC (utan automatik) drar mer eftersom den ständigt går på max. (Detta är dock en ren spekulationsteori OBS! :-)Automatiken portionerar ut kalluften i takt med att den behövs och drar därför mindre energi. Likaså borde en mindre motor bli mer känslig för ACn än en stor V8.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.