AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.407

Vikt på originalavgassystem E39 540?

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej alla entusiaster.

Efter att ha sett min gode väns nymonterade Ferrita system idag, så funderade jag lite på mitt eget avgassystem. Rostfritt ska ju vara mycket lättare men om jag inte missminner mig så är det rostfritt även på min 540 originalsystem. Vad väger ett komplett avgassystem (ink. kattar) till en 540 E39 årsmodell -02 ?

Vore intressant att veta:)

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är iallafall rejält tungt vet jag sedan jag hängde ned hela vid byta av bakre knuten, inget man lyfter och håller i nån längre tid vid montering utan stödben vi var en i var ända, men gissa vikten törs jag inte.
Länk

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Kolla Länk där står vikter!

BMW - Beroende Med Wilja!
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Jag har bytt mitt från kattarna och bakåt och vägde för att jämföra med det nya. Ganska exakt 30kg vägde systemet bakom kattarna. Svårt att uppskatta men du får nog lägga till 10-15kg för resten av systemet.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Okej. Jag hade nog gissat på c.a 40 kg och enligt dina uppgifter Ravve, så verkar det stämma ganska bra. Min gode vän som lät montera ett Ferrita system på sin E38, ett komplett system med kattar samt dubbla slutljuddämpare, berättade att mekanikern lyfte hela systemet hur lätt som helst över huvudet:) Nog kan man spara en del vikt om man byter system.

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hasso: Intressant bild som du länkade till. Var det på din 540 som systemet satt? Vad var det för "knut" som du bytte?

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.