AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.022

ryckande gång m5 -92

Visa användare
64
struggling
tds 525 -93
M5 Touring -92
nu e de så bilen går fint på tomgång när man ska iväg fint så upp till 2000 varv rycker den.. kan hända efter 2000 me men messt före... rätt kraftiga ryck... de har kommit mer o mer... min första tanke var bränsle delen så tänkte testa med injector cleaner... men funkar inte de.. så e ja tacksam för tips...

hoppas ja inte skrev otydligt...
mvh jompa

struggling
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Fukt i fördelaren. Ta loss och torka ur.
INTE fukt i fördelaren eftersom det inte finns en sådan...(Touring såldes endast med 3.8-liters motorn). SMÅ ryck vid varvtal under 2000 lider rätt många M5:or av...Börja med en rejäl service, förslagsvis en inspektion 2!
Visa användare
17
matte_ss
M3 -96
530 -89
som sagt sitter helt elektronisk tändnig på dessa bilar.
kolla lambdasonden, bilen brukar även bli slö vid kall
motor, iaf mina erfarenheter.
Visa användare
64
struggling
tds 525 -93
M5 Touring -92
tack för svar.... nä inte upplevt den nå vidare slö.... men iof inte gasat så mkt kall heller.... rycken e precis som att den vore kedjedriven o kuggar över.....

struggling
Visa användare
64
struggling
tds 525 -93
M5 Touring -92
vad ingår föresten i en servis 2???

mvh jompa

struggling
Det kan inte vara tändningen då? Kollat stift, kablar, spolar? Finns många olika "ryck" som kan uppstå.

I insp2 ingår bland annat byte av t-stift,remmar,olja/filter,ventilspelsjustering o mycke mer som inte har med motorn att göra...
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Aj då, där klev jag mig själv på pungen.
Snajdaren,

Det lät smärtsamt :)

Jag rekomenderar att du låter en verkstad kolla av eventuella felkoder från motorn. Ryckig gång kan bero på många olika saker.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Visa användare
64
struggling
tds 525 -93
M5 Touring -92
även fast bilen gått helt perf annars så blir man ju lite rädd va de där diagnoserna skulle säga...

sen när ja frågade på pris påå sånt a de.. typ 500 i halvtimmen.. o de säger ju inte å mkt.. så ja fråga hur lång tid de tog då fick ja bara till svar att de beror på hur datorn mår den dagen......

bmw östersund de...

struggling
Struggling: Om du inte vet säkert när ventiler samt tändstift byttes senast så bör du byta/kontrollera dessa iaf. Ställa ventilerna kostar runt 3000kr, tändstiften byter du själv om du är lite händig. Har du tur kan dina ryck bero på "överslag" pga "olja i tändstifts hålen"....Kontrollera även insugsbälgens skick. Var uppmärksam på om bilen rycker mer/mindre när den är varm/kall...
Kraftiga ryck brukar oftast vara tändmissar, men har du små-små ryck (jämför med att köra över en "mjuk" vägskarv) så brukar dessa dessvärre vara rätt vanligt förekommande. Jag hade själv problem med "mjuka" små-ryck vid inköpet av min bil, dessa är nu till 99% utplånade efter tändstiftsbyte samt storservice, vill inte säga 100% då det är mycket svårt att avgöra om de små-små "stötarna" man kan förnimma ibland beror på motorgången eller om det är de "stenhårda" 19-tums däcken som förmedlar minsta lilla ojämnhet i vägbanan...
Pedant som jag är så brukar jag ibland lägga mig runt 1500-1700rpm i 5ans växel o verkligen anstränga mig för att känna av minsta lilla mini-ryck, men som sagt det är ytterst svårt att göra skillnad på ojämnheter i vägen eller ryck, brukar frikoppla o rulla för att sedan släppa upp kopplingen för att notera ev skillnader, men som sagt mycket svår bedömt, skulle nog behöva ett planslipat marmorgolv för att kunna vara helt säker:-)
Visa användare
64
struggling
tds 525 -93
M5 Touring -92
davve.. tack tack.... förra ägaren sa att han precis bytt stifft men de e ju som sackt inget man kanske ska lita hundra på....
har varit ute o provat en sväng nu.... de e som period vi de kommer men de ja märkte nu e när man tungdrar o trammpar fullt på högväxel som den rycker o bara ligga på jämngas o köra i 100 går den hur fint som hällst...

struggling
sw
460
swe-boy
420D -15
Köpte min M5 -92b för en vecka sedan och den ryckte redan vid köpet,

Bytte stift idag och jeflar va den går =)

Vid bytet så gjorde jag en lång pinne och spände fast en trasbit i toppen och dränkte in den med rengöringsmedel som dunstar bort.

Blev kalasrent
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Vid ryckningar vid låga varv och i detta fall en fördelare saknas,kan en rengöring av LMM åtgärda bekymrerna.
Men det är som sagt ganska vanligt förekommande fenomen på S38:an och M88/3!

MVH Patrik

"När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!"

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.