AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.225

Problem efter kompressormontering

Sida 2 av 2
Upptäckte själv igår när jag gjorde en liten rutinkoll under huven att kabeln till lufttempsensorn på insuget hade lossnat. Antagligen redan vid monteringen av kompressorn, så nu går bilen faktiskt lite bättre :D

Har pratat med leverantören ang problemet med misständningar, och fick tipset att byta bränslefilter och/eller bränslepump då det var troliga felorsaker.
330-mike: Jag åker en sådan, bara att pma om du har frågor.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
itouch - Jag ställer frågorna här direkt istället om det är okey, eftersom det kan fnnas andra som är intresserade av svaren.

Hur upplever du skillnaden med kompressorn jmf med original-330:n?
(ja, ATT det är skillnad begriper jag ju, men hur stor : )

Vad köpte du för kit och vad kostade det?

Fungerar det precis som du tänkt?

Vad har gjort någon tidtagning i några intervall?

Monterade du själv, eller vad kostade det att få det gjort?

Hur gör du inför besiktningen?

330-mike: Visst, ska försöka besvara på frågorna.

*Hur upplever du skillnaden med kompressorn jmf med original-330:n?
Skillnaden under 2800rpm är lite bättre än original, men efter det drar den helt annorlunda, skillnaden upp till varvstop är stor. Man kan säga att det är som en hästspark i ryggen efter 3500rpm.

*Vad jag kör med för kit & Montering & Besiktning.
Vortech TX2 från ESS tuning i Norge, de monterade även kitet åt mig och bänkade bilen före och efter. De hjälper mig ta bort själva kompressorhuset varje år inför besiktningen.

*Fungerar det precis som du tänkt?
Funkar precis som jag tänkt mig, är riktigt nöjd. Drar 0.1 liter milen mer vid landsvägskörning vilket är helt acceptabelt.

*tidtagning i några intervall?
70 - 150 är ca 4 sek snabbare än innan.
0 - 100 klockade vi på 5.23 sek ca med 19" fälgar och en passagerare.

Hoppas detta besvarade dina frågor.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Tackar o niger fint.

Det var verkligen en rejäl skillnad i acceleration där, ser jag.

Men märkligt ändå att du inte upplever mer skillnad på lågvarv med tanke på att kompressorn väl ger vrideffekt redan från start? Menar...den behöver ju inte "spool-up" som en turbo.
330-mike: Du känner skillnad hela tiden, redan från noll. Men den är inte så imponerande stor förrens du kommit över 2500 varv iaf, det är bara att se logiken i det, kompressorn är beroende av din motors varvtal och ju mer du varvar desto mer effekt pumpar den in och därmed går bilen snabbare. Kan säga att den inte alls är seg som en turbo, utan när du stämplar redan från 1a växeln till 4e så har du maxös hela tiden utan någon ketchupeffekt.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Hur långt hade bilen gått när du kompressorladdade den?

Har du fått byta eller modifiera något pga kompressorn eller effekten av den, utöver det som medföljde kitet från början?
330-mike: 8800 mil hade den rullat, har inte fått byta något. De gjorde ett stort test så allt på bilen var friskt och kollade kompet i motorn så allt är bra där.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.