AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.224

Problem efter kompressormontering

Sida 1 av 2
I lördags monterade jag ett kompressorkitt från Lysholm i min 328.
Kittet är av bolt on typ vilket innebär att ingen mappning eller andra modifikationer skall vara nödvändiga.
Ökningen av bränslemängden sköts av en progresiv BTR som vid full ladd (0.55Bar) ger ett bränsletryck på ca 6Bar.

Och detta skall alltså räcka för att motorn skall gå som den ska och utan att ge skador.
MEN min bil beter sig lite märkligt. Den tvekar ibland vid vissa varvtal, och misständer ibland vid vartal över 5500.
Oftast på 2:an eller högre växel.

Har aldrig märkt av något på 1:an.

SÅ nu undrar jag vad kan vara fel?
Är det bränslet som inte räcker till eller kan det vara något annat?

Har inte mätt upp trycket på bränslet än, men BTR:en levererades förinställd.
Kan ju dock vara min soppapump eller något som inte orkar med.

Kör nu lite smålungt efterssom jag inte vill köra sönder något.

Hoppas det finns något lite mer kunnig innom överladdning där ute då jag skälv är helt ny på området.

Mvh //Micko
CD
396
CDrom
E30 323i Touring -89 Turbo
6 Bar låter väldigt högt. du lär inte få så fin spridarbild.

Om det inte är nått annat fel, så skulle en mappning vara på plats. varför snåla när du har kostat på en kompressor? Du har ju ingen aning hur motorn mår. det kan ju funka men det kan också gå för snålt så motorn havirerar för dig snart nog..
Ok. jo jag har ju funderat på en mappning.
Jo jag tycker också att 6 Bars bränsletryck låter väldigt högt. men det är så kittet levereras.

Men en mappning kostar ju som sagt pengar och det dröjer nog några veckor innan jag får möjlighet till det.
Så jag hoppas ju dock att det är något annat som spökar. efterssom kittet skall ju fungera som det levereras.
CD
396
CDrom
okej, kolla så det inte läker i nån skarv till tryckrören, och kolla bränsletrycket.
Ok. har kollat efter läckor osv och det ser tätt ut.
Så det som återstår är då bränsletrycket. skall försöka mäta upp det så snart som möjligt.

En sak som jag dock inte riktigt förstog i installations anvisningen var att man skulle plugga slangen från ventilkåpan, alltså vevhusventilationen. tyckte det lät så dumt efterssom ja resonerade som så att den måste ju kunna andas?

Kan det vara något problem där? skall den verkligen vara pluggad?
Visa användare
174
PhobiE
3,5Csi -70 renov.
325i -92 turbo.
520i -95 bruks.
Kan absolut inte tänka mig att vevhusventen ska pluggas. Trycket måste ju komma ut någonstans.

En tanke är också tändspolarna. Att dom skjuter ut gnistan i toppen istället för stiftet. Detta problemet hade jag på min 325. Misstände vid kraftiga pådrag lite då och då. Oftast på högre växlar.

Ta ur spolarna och kontrollera så dom är rena och fräscha, tvätta kontakter med lite elektronikspray.

Och 6 bars bränsletryck låter jävligt högt måste jag säga.

___
Jag trivs bäst på sladd.
OK. ja tändspolarna har jag ju inte kollat nått förstås. men har nyss gjort service på bilen med nya stift osv och då såg allt bra ut där uppe iaf.

Men en sak jag funderade lite på, bör man byta till hårdare (kallare) tändstift nu med överladdning eller går det bra med original?

Annars kan det ju som sagt vara bränslepumpen som inte orkar med det höga trycket och det flöde som då uppkommer. kanske dags att byta bränslefilter när man ändå håller på och felsöker eller vad tror ni?
T3
111
T39m
328CI - 96
En annan grej kan ju vara att koppla bort batteriet för att nollställa styrboxen? / Mvh Jimmy

Ok, jo det är redan gjort en gång. hade batteriet bortkopplat när jag monterade kompressorn. Men det skadar ju aldrig att göra om det igen.
Mr
322
Mrquickzilver
325ik -88 Turbobygge
320iT -90 M50B25
325iT -05
Kan inte den du köpte kittet av hjälpa dej med lite tips?
CD
396
CDrom
Vevhusventen ska INTE!! vara pluggad! alltså utgående från motorn ska andas fritt. Du ska plugga på insug osv. Pluggar du på motorn (ventilkåpan) får du övertryck och packningar osv börjar läcka. En snygg catchtank med filter skulle inte vara fel å sätta där istället. eller bara låta det vara öppet tillsvidare.
Ok. tänkte väl det. jusst nu så har jag kvar den lilla burk som sitter på slangen som leder oljan tillbaka till vevhuset via oljestickan. och så har jag dragit en slang till sugsidan på kompressorn istället för insuget.

Verkar iaf fungera som det ska.

Och ja, tryck i vevhuset är ju som inte bra. därför jag blev så fundersam när jag läste att man skulle plugga slangen
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Vad kostade kittet och var köpte du det?
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Vad dum jag är ibland ".. lördags monterade jag ett kompressorkitt från Lysholm.."
Hehe så kan det gå.
Kittet kostar 36.000:- nytt.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Har du fått ordning på det hela, och vad ger det för effekt i så fall?

Nej jag har fortfarande lite problem. men har fått tipps på att det kan vara luftmassemätaren som "bottnar" vid full gas och högre varv. har inte hunnit fördjupa mig något mera i det faktiskt.

Kompressorsatsen ger ca 35-40% mer effekt vid 0.55 bar laddtryck.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Har du monterat själv, och i så fall - hur mekarkunnig är du på en skala från nybörjare till mekaniker? : )

Hur ska du göra inför besiktningar? Montera av och på själv, eller lämna på verkstad för det jobbet?
330-mike: Sådana kit är lite mer komplicerade än tex bolt-on satserna från ASA, ESS osv. Man ska helst utföra en mappning annars är risken stor att bilen går dåligt och diverse motorlampor tänds pga fel luftblandning och luftmängd från LMM.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Någon annan som kör sin 330 med kompressorkit?

(Får kanske skapa en egen tråd för den frågan isf att låna den här tråden)
Jag har monterat det själv.
Hm hur kunnig jag är, jadu jag har inte gått någon utbildning, men då min far har bilverkstad så har man ju varit med å skruvat sedan barnsben. så det var inget större problem för mig.

Men det är klart lite koll bör man nog ha innan man ger sig in på en sådan uppgift som kompressormontering.

->itouch Det finns ju många olika typer av kitt. Vissa levereras med programvara till styrboxen samt större spridare för att lösa bränsle/Luft problematiken och andra, såsom mitt levereras med en förinställd progressiv BTR.

Så om allt går som det ska bör det inte bli några problem med varningslampor eller liknande.

Men sedan är det ju aldrig fel att mappa bilen om man vill få ut optimalt med effekt ur sakerna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.