AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.331

Kylaren sönder, vanligt fel?

Magooza
Hej! I lördags så "sprack" min kylare. Var något som är gjort av plast som satt vid tilloppet (uppe vid vänster sida, sett från förarstolen)
Är det vanligt att dom bara "spricker"? Bilen är en e39 540 01:a som har gått 13.500 mil.
Eller kan det vara att något expantionskärl har satt igen, eller om där sitter någon typ av säkerhetsventil?
Och sen vad ska man tänka på när man byter den?
Är det bara att lossa, o klämma dit den nya o sen fylla på glyckol igen?

Tacksam för alla svar angående detta!

Mvh / Fredrik
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det du beskriver verkar vara mycket vanligt och 540 verkar vara extra drabbade. Använd sökfunktionen och sök på "kylare". Det finns en hel del skrivet och en tråd är t.o.m. tillägnad 540.
ba
127
balders
Volvo S60 D5 -07
välkommen i klubben trasiga kylare :-(....inga problem att byta..är du lite händig så fixar du det...

Balder som gillar power
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Vi borde fixa en egen klubb:-DD

Som sagt ett vanligt 540 problem världen över.
räkna med ca: 4500:- BMW
nånstans kring 2500:- Mekonomen
Köp på Mekonomen så får du pengar över att byta expansionskärl o kylarslangar.

relativt enkelt att byta själv, den svåraste biten är att få ur luften från systemet, kolla Hassos blogg, där finns en bra vägledning

Lycka till
Forry
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Min sprack på samma ställe, inga problem att byta. 2900:- på Mekonomen, 2975:- på Meca (bra rabatt om du är medlem i Motormännen), 3485:- på Micro. Samma kylare hos samtliga - Nissens. Dock ganska dålig kvalitet är jag rädd. Jag bytte den spruckna kylaren på gammel-SAAB:en och den spruckna var en 4 år gammal Nissens!!!

Dra inte övre slangklämman för hårt när du byter!!!
Magooza
Ok, jag tackar för svaren!
Behöver jag byta expantionskärl oxå?
Eller räcker det om jag bara byter själva kylaren?
Jag va och beställde en idag på mekonomen.
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Det är väl inget måste, men det kan väl vara en försäkring inför framtiden att veta att allt är fräscht.
Jag bytte enbart kylare, drygt ett år efteråt var det dags, då sprack expansionskärlet.Också det enkelt att byta men frustrerande . det är ju inget kul att hålla på att byta kylarvätska och lufta.
För en vecka sen var det dags igen. Då original övre kylarslangen ligger ganska nära(på min i alla fall) fläktbladen så tändes "Check coolant level"
Av någon anledning så hade fläkten svarvat ett hål i slangen så det pyste ut en smal stråle vatten. Så då var det dags igen. ffixa ny slang, fylla systemet, lufta.

Så har du möjlighet och råd så är det nog att rekommendera"tycker jag". alternativt att du planerar in det framöver.

I synnerhet om man planerar en långresa i sommar kan det vara värt det.
Jag åker till Ryssland i höst så innan dess så byter jag övriga slangar...ev. så blir det ny vattenpump när jag lika grisar med glykolvattnet:D

Expansionskärl + nytt kylarlock gick på 860:- på BMW

Ha de gott
Forry
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.