|
|
|
|---|---|
|
Varje gång jag startar bilen är basen inställd på max och allt ljud är reglerat till dom vänstra högtalarna. Så jag får ställa in allt till "normalt" läge varje gång jag startar bilen. Hur kan jag lösa problemet? Varför har det blivit så? Bilen är en 528iA -96 med HiFi paket om det har någon betydelse... Min bil Länk | |
mr_camitz |
har haft samma sak med min stereo, problemet ligger i själva huvudenheten, dvs den enhet där du ställer in ljudet, själva kassetbandspelaren lr cd-spelaren, vad du nu har. jag bytte den mot en liknande på en skrot. displayenheten behöver inte bytas. tror inte det går att fixa, det är fel på den och den måste bytas. |
|
Ok, där ser man! Det är kassettenhet framtill och cd-växlare i skuffen. Då ska jag alltså byta den enhet som "gömmer" sig bakom träpanelen om jag förstått dig rätt? Min bil Länk |
|
mr_camitz |
precis! jag fick en kassetenhet mycket billigt av bildemo i uppsala, var ett antal år sedan men tror inte ja betalade mer än 500kr, de lämnade funktionsgaranti så d va bara att sätta in o prova att allt funkade, o d gjorde det! installation e mycket enkel, följ denna finfina guide: Länk |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ställ balansen i steg från mitten, så det inte står i mittläge vid avstängning och prova om det kan fungare bättre. Standardfel på de första E39oran. ///MVH Hasso Länk |
mr_camitz |
lite kompletteringar till guiden: när du tagit av volymknoppen o hittar skruvhålet där du drar runt en plattskruvmejsel ska du höra att den skruvar åtminstone 45 grader, sedan om den då inte kommer av sig själv, stick försiktigt in en liten platt skruvmejsel o böj i kanten så den kommer ut. min kassettenhet satt med 2 torxskruvar strax ovanför mässingsakerna i bild 2 frn guiden, dessa håller fast enheten med nån form av fjädrar så man får skruva mycket på dom för att få loss den, "för mycket" kan man tycka, men det är bara att skruva på tills du märker att den lossnar. /allan |
|
Tack för alla svar och den utmärkta guiden! Hasso: hur menar du med "Ställ balansen i steg från mitten" ? Förstod inte riktigt... Min bil Länk |
|
mr_camitz |
när du trycker för att ändra balansen i exempelvis fader, balance, bass, treble, så finns det en massa markeringar dit du kan flytta ett streck genom att klicka på knapparna, sätt strecket precis bredvid den centrala markeringen. nu varje gång så ställs ju markören för balance längs till vänster som du skrev. om du provar o sätter den ett snäpp till vänster eller höger om den centrala markören så kanske den fastnar där istället för ute i kanten. värt ett försök, provade aldrig själv detta på min innan jag bytte. löser väl inte problemet helt men flyttar åtminstone ljudet så nära centreringen som är möjlig trots felet i enheten. /allan |
|
Ok, jo jag kan testa med det tills jag har monterat den nya kassettenheten :) Min bil Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.