AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
11.460

Dörruppslag - varför gör de så här?

Sida 2 av 3
Visa användare
147
Organ
530i -06
Parkera smart så slipper ni bulor! =) Vid containrar, kundvagnsutrymmen så nära så du knappt tar dig ur själv... ja listan kan göras lång. Trist bara när det är i parkeringsgarage, inte mycket man kan göra då.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Ett tips till er i Gbg-området, den här firman Länk fixar bucklor utan omlackering. De tar 700:- för en buckla, lyckas de inte helt kostar det inget. De fixade en buckla på min cab förra sommaren.

BMW CS #5206
co
1.144
coldhex
BMW M135i
På min f.d. 330 lyckades jag ganska bra, på min nuvarande bil återstår det att se om jag lyckas undvika skador. Jag använde mig av följande metoder.

- Ställa sig bredvid fina bilar
- Ställer mig inte bredvid vissa bilar, hur nya dom än må vara om dom uppfyller mina fördomar om vissa bilar och dess ägare.
- Helst vid en kant så att jag bara får en granne så att jag kan öka avståndet.
- Om jag måste stå mellan två bilar står jag inte i mitten av rutan utan något till vänster.
- Undvika områden där det rör sig mycket folk. Längs med trafikerade trottoarer ökar risken varje gång nån passerar.
- Gärna upplyst mellan hus där det är fin sikt ner mot bilen (avskräcker alltid nån)
- På köpcentran så långt bort som möjligt. det blir lite längre att gå men det är det värt.

//Paranoiden
Var med om något liknande för några år sen. Bodde hos en polare en helg och parkerade på hans besöksparkering. Vi stod o snackade med motorhuven öppen när hans granne kom förbi (född innan 1940 iaf), till en början var han trevlig men efter ett tag kom avundsjukan fram och han undrade bla hur jag (som då var ganska ung) hade råd med en BMW bla bla. Sista natten parkerade jag på polarens parkering (som var bredvid gubbens bil), ställde mig för säkerhetsskull så långt bort från hans bil som möjligt (rutan bredvid visste jag var tom). Dagen efter, när jag skulle åka hem, fanns ett tydligt dörruppslag på sidan. Lite vit färg fanns också avskavd. Bredvid stod gubbens vita saab 900... Han var inte hemma när jag ringde på och sen hann jag inte riva mer i det. Summa sumarum så kan det faktiskt vara någon som "råkar" slå upp dörren. Även om just detta kanske inte såg så ut (isf är det ju riktigt magstarkt)!
Finns ju skydd att sätta runt bilen som skyddar mot dörruppslag, kalas smart om man åker iväg en längre period !
Sj fick man ha sin nylackade bil ifred i 3dagar innan första dörruppslaget, på en enkelriktad gata :S
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
var med om dörruppslag nu i helgen i Västerås i Erikslunds köpcenter!

Som vanligt ställer man sig så långt ifrån andra bilar som möjligt på kundparkeringen för att just slippa dörruppslag, oavsett vilken av bilarna jag kör. Det är lite lustigt, men de flesta verkar tycka om att just ställa sig precis bredvid ens bil fast det blir längre att gå till affären än om de skulle ställa sig lite närmare på en av alla de andra tomma rutorna.

Iallafall så stod jag på en bra plats med flera tomma rutor till höger om mig och till vänster fanns ingen ruta så jag kände mig säker. Naturligtvis kommer en minibuss (japansk och rödrosa av för mig ointressant märke) och klämmer sig in precis bredivid mig. Bussen är full av folk av icke svensk härkomst och självklart öppnas bakdörren mot min bil ganska snabbt, trots att det kan ha varit några decimeter mellan oss och smällen blir tämligen kraftig då dörren träffar min bil där jag och min sambo sitter.

Jag kliver ut samlad och går runt min bil och möts av en man som säger att det inte blev något, jag granskar min dörrsida och konstaterar att han hade rätt, hans dörr träffade mitt plasthandtag misstänker jag, därav ingen skada.
Flera av dem kommer fram och menar att det var lungt, joviss vad kul för er (men ni är väl inte några 5 åringar som inte förstår att man kan slänga upp dörrar hur som helst).

Det roliga var att jag såg när han skulle öppna dörren och att han inte hade någon som helst kontroll på situationen förutom att diskutera något annat med sina vänner och bara helt sonika slängde upp dörren. Okej men nu blev det inget märke, men jag undrar hur det är ställt med en människa som försöker öppna en dörr när avståndet är några decimeter? Det spelar ingen roll om man slår upp dörren i en gammal Volvo 240 eller Bentley Continental, det är principen och jag tror att denna herre skulle ha betett sig precis likadant om jag nu skulle ha haft en Bentley.

Hur som helst så backade de bak och parkerade bilen lite mer seriöst efter incidenten så de stod ca 1m ifrån, men fortfarande stod inom sin egen P-ruta, är visst svårt att kunna göra det direkt så slipper vi alla dess eningslösa händelser som bara skapar irritation för resten av dagen.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Irriterande minst sagt, nästan så man måste ha helförsäkring bara för en sådan sak om man vill ha sin vagn i toppskick, iaf lackmässigt..
Förvånande nochalant med dessa "dörröppnarmarodörer", begriper inte heller hur man kan vara så otroligt oförsiktig och respektlös mot annans egendom :(

Ännu värre är det idag med alla nya bilar som saknar skyddslist.
Har ni sett någon E60 t.ex som inte har någon form av lackskada på sidorna?

Mvh Janne.

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Folk kan inte köra sin egen bil och använder därför din bil som riktmärke vid en parkering. Det är därför du genast får en granne även om du står läääängst bort från ICA Maxis entree.

Det är för jävligt att detta sker och att folk dels inte stiger fram och erkänner om det hänt eller tycker att det är nån större fara om man konfronterar. En olycka kan hända vem som helst och det är OK om man tar konsekvenserna av det men detta är oftast ren och skär nonchalans.

Niklas

Fransosen
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Detta är ett hjärteämne för mig och jag kan bara stämma in i resten av kören här. Det finns inget så fult som dörruppslag, det förstör helhetsbilden av karossen på samma sätt som rost gör.
Jag gör som de flesta här, parkerar långt bort på köpcentrum och ibland när andra bilar inte går att undvika så har det hänt att jag tagit reg.nr. för eventuellt framtida bruk.
Detta resulterat i att min nuvarande inte har ett enda uppslag (peppar peppar!)
Det har dock hänt mig förr att jag har fått dörruppslag när jag satt i bilen, det värsta var att personen nonchalerade detta faktum och inte tyckte att det var någon big deal! Minns att det "bara" blev ett litet märke i klarlacken men jag blev skogsförbannad.
Glömde även tipset att glo ordentligt om det kör upp en bil sidan om som skall parkera, att verkligen visa att man har sett dem och kommer att uppmärksamma minsta lilla stöt i egna bilen. Sambon brukar skämmas lite men det är en buckelfri bil värd.
Jag brukar med parkera långt bort och finns de gott om parkeringar så dubbelparkerar jag.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Vill man slippa dessa tråkigheter får man snällt vänta i bilen tills kärringen handlat kalrt :-) eller försäka med dessa alternativ.

1:parkera så långt man komma från ingången.
2:hitta en bra plats och dubbelparkera så vida parkeringen inte är bevakad

Gör man som det är skrivet ovan så har man åtminstone elliminerat risken.

Att parkera bredvid nya bilar och hoppas att ägarna till dessa bilar är försiktiga/noga samt parkera vid ingången på familje p-platser pga dessa är större sågar jag totalt.

BMW M-POWER
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Oj oj stavningen vart inte den bästa direkt nu på morgonen :-)

Vill man slippa dessa tråkigheter får man snällt vänta i bilen tills kärringen handlat klart :-) eller försöka med dessa alternativ.

1:parkera så långt man komma från ingången.
2:hitta en bra plats och dubbelparkera så vida parkeringen inte är bevakad

Gör man som det är skrivet ovan så har man åtminstone elliminerat risken att få ngn idiot bredvid sig.

Att parkera bredvid nya bilar och hoppas att ägarna till dessa bilar är försiktiga/noga samt parkera vid ingången på familje p-platser pga dessa är större sågar jag totalt.

BMW M-POWER IP

BMW M-POWER
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Jag gillar att exempelvis IKEA, Willys m.fl. har lite bredare parkeringsrutor avsedda för barnfamiljer. Känns i alla fall något säkrare än övriga platser. Dessa platser är dessutom ofta nära entrén till butikerna i fråga.
Visa användare
83
DonThomaso
328i Coupé Individual -95
Jag jobbar helger på ett köpcenter och även om jag ofta kör med en bil som inte är värd många kronor så är den iaf hyffsat fräsch i lacken och dörruppslag är aldrig skoj. Hur som helst har jag och en kollega (med en betydligt mer värdefull Merca) namngett vår metod "protection".

Vi har valt ut ett par platser så långt ifrån ingången som möjligt som vi alltid parkerar på. Han kör alltid rakt in i rutan och jag backar, passagerardörr mot passagerardörr alltså. Där finns även en sorts avgränsning i parkeringsplatsen brevid, så folk kör ofta inte direkt i närheten av bilarna. Mitt tips är alltså att hitta en allierad på en parkering du brukar ofta.
Haha kul att höra att det är fler som är lite "överbeskyddande". Har fått lite frågande blickar när jag valt att ställa mig låångt från ingången för att undvika bilar bredvid. Men som någon annan skrev så är det inte alltför sällan en annan bil ändå ska ställa sig bredvid, trots mängder av lediga platser runt omkring...

Gillar också de breda familjeparkeringarna (eller rädd-om-bilen parkeringarna). Ett annat tips är bredvid förvaringen av kundvagnar. Där brukar rutan närmast vara halv eller iaf reducerad. Där kan man dubbelparkera så får man 1.5 ruta istället.

Don Thomasos lösning var iofs snyggare! :)
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Sällskap sjuka bilar? Länk När jag parkerade bilen så fanns det inte en bil i närheten och typ 30 tal lediga p-fickor bredvid, när jag kommer tillbaks till bilen står den en bakom och en bredvid och de andra rutorna fortfarande lediga!

M3 E30Länk
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Hehe och givetvis har den röde Renaulten parkerat så nära dig som han bara kan, den står ju till och med på linjen :-)
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Som tur är så är den rutan som jag står på tok bred så det var ingen fara, men tyckte att det var så komiskt!

M3 E30Länk
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Abbe, visste du inte att bilar är flockdjur samt att deras husse/matte bara vill att den ska ha någon att prata med :-) Sen att våra bilar är ensamvargar och inte vill prata med pöbeln, det vet ju inte husse/matte om .....

Nej men återigen, folk kan inte hantera sina bilar och ser tydligen dåligt var strecken är målade varför det är enklare att sikta när man ställer sig bredvid en annan bil.

Ser det väldigt ofta även ute i trafiken hur svårt folk har att placera sin bil rätt i filen. Gärna nära mitten, antagligen för att dom ju sitter närmast där och inte ser den läskiga högerkanten.

På stora parkeringar ställer jag mig längst bort och gärna lite snett över två platser. De flesta ser att det ser tokigt ut och vet ju innerst inne att man ska stå rakt i platsen och väljer därför oftast ut en annan kamrat till bilen. Att folk kanske tror att jag inte kan parkera, det bjuder jag på :-)

Det blir knepigare i p-hus men om man kan klara sig med att stå längre från utgången så finns det oftast bra platser som andra helst undviker, bredvid stolpar och så.

Är det inte vår snart??? Vill ta fram bilen!!

Niklas

Fransosen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.