AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.811

Varför lyser den gula bromslampan på min 328 E46?

sa
4
salsa328
328IA-98
har en 328 e46 som har fått broms lampan tänd ( gul cirkel med tre streck på var sin sida) och inte abs lampan, jag har kollat broms vätska nivån och kollat på beläggen som är nästan nya allt e bra men ändå så lyser denna lampan e det någon som vet vad det kan vara för fel?????

salsa328
Ci
531
CiM
325ciM-04
kan det vara något givare som spökar?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det betyder att dina bromsklossar är för slitna och behöver bytas.

__
Bilblogg:
Länk
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
...eller att kontakten som ansluter till slitagegivaren har hoppat av, eller kabelbrott, eller slitagegivaren (tråden i bromsbacken) har gått av. Eller nåt annat... =)
sa
4
salsa328
328IA-98
tack för alla hjälp skall kolla upp detta snarast och så får vi reda på svaret, jätte tack

salsa328
pa
31
patrik_k
316i -01
hittade du felet ? det har hänt på min med nu. nya bromsar sen i somras runt om.

Kolla givarna till bromsbeläggen. Det sitter en givare fram på förarsidan och en bak. Kommer inte ihåg vilken sida det är bak, men det borde inte vara så svårt att se det.
Är du säker på att de bytte givarna samtidigt som de bytte det andra. Det är nog inte ovanligt att en del verkstäder struntar i att byta givarna om de inte löst ut.
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Och det behöver inte alls vara dåliga belägg när bromsgivaren säger det. Som dem på M-bilar sa , så ska man kunna svänga ut från uppfarten när den tänds när du är på väg på en europa-resa. Jag hade nog iaf 5mm kvar på beläggen när det tändes, så man blev nästan lite less då, men skulle bryta ihop om jag skulle sitta och titta på den där lampan ett par hundra mil till.
Kontakten kostar föresten ca 130kr, sitter på vänster framhjul och på höger bak.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Eller också blir det som för kompisen och hans M3. Han var på hösten 2003 inne på insp 2, och då sa de på servicen att skivorna och beläggen runt om var under minimimått och behövde bytas. Han tänkte att han skulle ta tag i det, men att han kunde vänta tills lampan tändes. Han har fortfarande inte bytt, vare sig belägg eller skivor, och det konstiga är att det var lika mkt kvar på skivorna när han var inne med bilen 2006....Och lampan har ännu inte tänts...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.