|
|
|
|---|---|
|
Hej Efter en tur i helgen 35 mil i 30 grader+ började jag fundera lite över att eftermontera AC. Går det? Är det svårt? Nån som gjort det förr? Tanken var att plocka delar från nån skrot för att få ner kostnaderna. Vad kan det kosta? //Christian | |
|
Hej.Det finns firmor som gjør detta.Min førra e39 -97,hade eftermonterad ac,den kallades di aiva,italiensk merke.Funkade finfint,mins lika bra som på min muvarande e39 med aut klima.Instalationen gjordes i tyskland når bilen var nesten ny,i 98 tror jag. Richard Channing hade snygg bil |
|
|
Vet att det finns firmor som gör detta, men har hört att de tar runt 10-20 000 vilket är dyrt tycker jag. Tanken var att göra så mycket som möjligt själv, om det går. |
|
|
Detta låter väldigt intressant! Så länge tempen håller sig runt 20-25 grader är de lugnt.. men i helgen har de vart olidligt. Jag hade gärna sett en "gör det själv" här på autopower om detta. "Hellre vind i nacken än blåst i huvudet!" |
|
|
Hej! Att eftermontera med originaldelar oj vilket jobb...dessutom är det massor med delar extra stag, rördragning, eldragning, vaccumsuga systemet för att sist fylla det. Jag kan lätt tänka mig att alla delar på BMW går på över 20000kr sen allt montage då är du uppe på 30-40000 totalt. Att hitta få med alla delar från en skrot ja då lär man vara påläst vad som ska ingå. Nej då bättre höra med någon piratfirma som håller på med AC montering som har något allround montage det tror jag klart det mest prisvärda alternativet. Ett råd till alla som ska köpa Z3 ha det som ett krav att AC skall finnas hur som helst riktig värme bölja har vi i Sverige med. Det lilla om något det kostar i inköp av bilen är värt hur mycket som helst tycker jag. Och framför allt är bilen mera lättsåld den dagen du ämnar byta bort den. Z3 hälsningar Kent. Min bil 2007 Länk |
|
|
Länk "M Needs No Gimmicks" |
|
|
I vanlig ordning håller jag nog med Kent. Det är massor med jobb, bland annat lär du troligen byta värmepaketet också, och det sitter.......inte så lätt åtkomligt. En bra kontakt som jobbar med AC är rätt ovärderlig i ditt läge. Som sagt MASSOR med jobb, även om det inte är omöjligt. Ett vinterprojekt, möjligtvis....... |
|
|
Länk Om man inte är utbildad/certifierad kyltekniker så blir det faktiskt olagligt att skruva själv fr.o.m. 1 Juli dessutom... Mvh |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
För några år sedan kostade en eftermonteringssats till Toyota manuell AC cirka 12.000 kr. Sedan tillkommer arbetet har för mig att totalkostnaden då låg runt 16000 kr. Är väl knappast billigare idag. Oftast är det manuella AC som eftermonters dvs inte klimatanläggning som sitter original. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.