|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Första posten i detta underbara forum som jag lusläst hela morgonen och förmiddan! Jag letar efter z3 2.8 Coupé och tror mig ha hittat en som passar min smak. Har blivit imponerad av kunskapsnivån här på forumet och vill fråga om någon varit å tittat på den innan mig (en bit att åka från Stockholm) och om ni tror den kan va ett bra köp som mitt första kliv i den underbara z3 coupé världen. :) LÄNKAR Länk Länk Tusen Tack! / David | |
|
Tjena, Välkommen till ett trevligt forum + kul bil du har valt o köpa. Bilen på bilden ser mycket fin ut och inte gått så långt. Priset ligger kanske lite i översta laget för denna bil, dock så är det kul o se att priserna inte sjunker så mycket. Visst man får lite vad man betalar för men denna ligger som sagt i översta laget. Sen har jag svårt o tro att det är en -01:a då 2,8 tillverkades t.o.m -00 sen är det 3,0 modellen som kommer. Kolla med handlaren ang årsmodell. Hoppas du hittar en fin bil snart =) Mvh Kristoffer Bilen =) Länk |
|
|
Bilen har tillverknings år 00 månad 01. Den är däremot inreggad första gången 01 så dom har lite taskig koll läget. |
|
|
Tjohej, tack för responsen! Luskat lite mera, visst är det en -00a å då tycker jag att prisläget kanske är lite högt. 6 ägare också, men visst 4 i samma familj. Pratat med säljaren också och enda felet enligt honom var att airbaglampan lyser och har så gjort ett år eller två. Enligt uppgift har han släkt den hos bmw men den har kommit tillbaka och det är ett känt fel hos z3or. Något med en brytare vid bältesfästet. Va tror ni? |
|
|
När jag köpte min bil så hade den samma problem, åtgärdades dock av handlaren som jag köpte den av(på BMW). Det är nåt klydd med bältessträckaren som gör att den lyser tror jag. Som sagt lite för dyr för att motivera köp.. Bilen =) Länk |
|
|
Kan bara hålla med ovanstående inlägg, bilen verkar vara välskött o. fin (av bilden o. milantalet att dömma) men priset är väl lite i överkant... Om du har tänkt lägga dig i den nivån, kan du likväl leta efter en 3,0 liters - förutsatt att du inte vill ha de lite bredare bakskärmarna... Lycka till med köpet! |
|
|
:) Tack igen! Om ni skulle komma med en ärlig uppfattning om värdet på bilen vad skulle det bli? Hur mycket ligger det nu över? Ja kanske kan fresta säljaren med en snabb affär ;) |
|
|
Jättesvårt att säga, men jag skulle gissa på cirka 160 tkr - max! |
|
|
Tack tvesovla. Skall avvakta en kompis som skall provköra bilen åt mig, om det går väl ut blir det en M-test på den. Sen får vi se vad jag vågar ge för bud. |
|
|
Priset beror även på skicket. Är den i perfekt skick utan repor och stenskott i rutan, välservad och i nyskick inuti så är den värd 170 tycker jag. 8 tusen kan väl vara lämplig prutmån. |
|
|
Så, saker å ting har tagit en väldans fart i rätt riktning. :) Fick bilen mtestad i torsdags och de visade inga fler konstigheter annat än som sagt Airbag lampan(sladden) och att bromsvätskan behövde bytas. Så nu sitter jag här med en enkelbiljett till götet på lördag och en pirrande mage! Önska mig lycka till nu, för snart är jag bmw ägare för första gången i mitt liv! Tack alla för hjälpen! På återseende / David |
|
|
Lycka till då..:) \\\Linus |
|
|
Bilen hämtades i göteborg och parkerades hemma sent i lördags kväll! Det måste varit den roligaste bilresan från götet jag någonsin gjort. Vilken urhärlig bil!! *seglar på små moln* |
|
|
Jag får be att gratulera, tazie! Vet precis hur du känner - bilen är de facto underbar! Fick du ner priset något..? Du får trycka upp lite bilder så vi får se pärlan! //A... |
|
|
Fick den för 160" och ja tror att vi båda är nöjda med det priset :) Bilen är i underbart skick och för att behålla det så åker den in på DITEC behandling på onsdag. Hade från början tänkt att även åka med den på vintern, men det känns så himla fel nu när man väl står med nycklarna i handen. Så gammelbilen får vara kvar som vinterkärra medans Coupén får värma sig i garaget under de mörka halvåret. Blev skrämd av ett ganska kraftigt "missljud" när man frikopplar på ettansväxel i låga farter, klonkar till ganska bra. Men efter att ha sökt en del här på forumet och pratat med en granne som har en lika dan så verkar problemet inte vara ett problem. Utan den kan låta så om man e seg påkopplingen så den hinner motorbromsa innan man frikopplar på ettan. Rätta mig gärna om jag har fel. Går också i funderingarna om att byta växellådsolja och till diffen medan ja nu endå är i farten, rådfrågat bmw och väntar på svar. Men vad har ni att säga om saken? Fick min nya kamera igår och tog 3 bilder på skrället i regnet på förmiddagen, skall plåta ordentliga bilder efter DITEC behandlingen och då lovar jag att lägga upp dem! / David |
|
|
160 tkr verkar vara ett riktigt bra pris - det ska du vara nöjd med! Kände precis som du gjorde angående vinterkörning med zätan, hade tänkt använda min året runt - fram till att jag fick bilen... =) Det ljudet du beskriver, känner jag igen - jag har ett liknande ljud men vad jag har förstått ska det inte vara ngt fel... Ska själv byta olja till växellådan inom kort... |
|
|
Körde runt en sväng tidigare på förmiddagen och testade just ljudet vid frikoppling. Om jag håller gasen kvar lite tills den har frikopplat så uppkommer inte missljudet alls lika kraftigt känns det som och felet uppkommer bara vid frikoppling på ettansväxel. Jag är så jättenöjd med bil å priset jag fick ge för den. Gamla ägaren har verkligen tagit hand om den och jag kommer fortsätta på samma bana. :) |
|
|
Tazie om du är riktigt förståndig så tror jag du tjänar i längden att bara ha Z:an på sommaren och om du har råd att ha en annan bil på vintern visst det kostar men värdet på den fina Z:an du köpt tror jag behålles långt mycket längre än om du kör med den på vintern, Z:an har inte någon galvad kaross och rostskyddet uselt det har vi konstaterat i detta forum tidigare så var väldigt rädd om din pärla och då detta är en entusiastbil så sjunker den förmodligen inte i pris kanske går priserna i motsatt riktning eller åtminstone stannar kvar under förutsättning att bilen i fortsättningen bevaras i detta fina skick Grattis till fin bil och var rädd om den det blir inte några fler bilar än de som nu finns då modellen är nedlagd och det är en blivande klassiker var så säker det är lättare att sköta om ett så fint exemplar nu än att sätt igång och renovera i framtiden för att bevara klassikern MVH Uffe/bildock |
|
| Grattis till en jättehärlig bil :) | |
|
Tack för orden bildock, har börjat ana nu, mer än innan vilken bil man egentligen köpt ;) Kommer bli mycket euroshopper pasta och nudlar i fortsättningen. :P |
|
|
Nu så hörde BMW av sig angående oljerekomendationerna jag frågade om. Enligt dom så rymmer växellådan 1.3 liter och diffen 1,7. Två modeller finns på växellådan, den ena med orange märkning och den andre med gul eller blå. Oljan dom rekomenderade för den orange var Dexrom3 och för den Gul/blå NTFLT2. Man skulle ej fylla mer än 1.3 liter i lådan. Till bakaxeln, kunde man fylla tills det rann över och det med oljan SAFXJ. Tyvärr säger inte benämningarna mig så mycket, därför jag plitar ner det här. Skall ta å hissa bilen å kika under på lådan om några dagar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.