|
|
|
|---|---|
|
Har en 325i -06, och bytte nyligen till sommardäck. Två av däcken är nya. Efter ca 30 mils körning säger datorn att jag har punktering. Snabb inspektion visar att det ser ok ut och jag kör vidare (run flat-däck och nio mil hem så jag fortsätter, dock endast i 80 km/h). Stannar på en mack efter ca fem mil och kollar trycket -3.2kg i alla däck. Fortsatte hem och nu undrar jag om jag verkligen har punktering, eller om datorn bara ska nollställas? Antar att jag kan nollställa den även om jag har punktering utan att "förstöra" något? | |
| Om trycket inte minskar har du inte punktering. De fysikaliska gaslagarna ändrar ingen dator på. Visst är det bra med alla varningssystem, men ibland blir det bara skrämselinfo på displayen. Särskilt sedan run on flat-däcken kom och man inte skadar däcken vid punktering. Kan inte tänka mig att det är några problem att nolla felindikeringen. Vet inte hur mycket trycket skall minska för att systemet skall indikera punktering, men de borde väl ha tagit in tryckskillnader p.g.a temperatur i beräkningarna. | |
|
Hejsan MJ Enligt manualen skall väl däcktrycksövervakningen "nollställas" vid byte av däck. Om jag inte minns helt fel så övervakas rotationshastigheten och när den börjar diffa med men än ett visst antal % så får du denna indikation. Så om du inte har "nollställt" efter ditt däcksbyte så kommer den att jämföra med de värden som du hade för dina vinterdäck. Alltså kontrollera lufttrycken i alla däck, starta motorn, begär nollställning och kör sen. Allt enligt manualen. |
|
| Ok. Det var en bra beskrivning på hur systemet fungerar. Det innebär ju att systemet förrutom punktering varnar för olika slitna däck eller kanske t.o.m när man åkt för många varv i en rondell :) | |
| Tyvärr är systemet inte alls tillförlitligt! Jag har ett antal gånger fått indikation om en punka när i själva verket allt var OK. Noll ställ och håll tummarna för att det inte händer allt för ofta för då blir det lite av "vargen kommer" och man slutar bry sig. Det har jag börjat göra. | |
| I samband med en mjukvaruuppdatering som jag gjorde förra året, försvann felindikationerna på min bil. Självklart måste man "initialise" systemet varje gång man byter däck annars får man en indikering direkt. | |
|
Tekniken går framåt ser jag... Kan inte låta bli att bli konfunderad vilka problem som kommer i nya bilar,förr i tiden så var det "riktiga problem",dvs mekaniska haverier osv...Numera handlar det mesta om diverse "mjukvaruuppgraderingar" och fel som man för låt säga tio år sedan aldrig fattade skulle kunna komma :) Missförstå mig rätt nu,visst förstår jag också att tekniken gör att bilarna blir både bättre rent miljömässigt och säkerhetsmässigt osv, men nog f-n är det mycket dataspelstjafs i mångt och mycket numera.. Men jag räknas antagligen som en bakåtsträvare och sådan som säger>>>"Det var bättre förr",men det får jag ta :) "Självklart måste man Initialisera vid däckbyte!"...Svammelfunktion kan jag då tycka ;) Mvh Janne. |
|
|
Jag måste nog ändå säga att datafelen är mindre allvarliga än forna tiders mekanikfel. De som på "den gamla goda tiden" svor över sina bilars fel skulle nog gladeligen byta till dagens fel, som sällan hindrar en från att använda bilen. Jag har faktiskt bara fått varning från mitt system två gånger och då var det verkligen punktering. Troligen ligger det en hel del i detta med uppdateringar samt nollställningar av systemet. |
|
|
Janne T: Inte bara du som är bakåtsträvare! Trots min ringa ålder så tycker jag det finns många fördelar med äldre bilar. Den dag jag inte har tid/lust att själv fixa med mina bilar och ändå måste lämna till verkstan kanske det inte gör så mkt med all mjukvara, men innan dess tror jag att jag håller mig till gamla hederliga bilar =). Och då arbetar jag ändå som IT-tekniker ^ ^ |
|
|
Nockenwelle>>>Förvisso har du naturligtvis en "point" i det ,OM man då menar med mekaniska problem STORA haverier,nu finns det även mekanik i det lilla s.a.s. där inte felen är så stora att bilen stannar för den sakens skull. Man "förstod sig på problemen" på ett annat sätt än nuförtiden då allt(jaja) måste "fixas via dator på verksta'n" för x-antal hundralappar(alt. tusenlappar) för "skitfel och/eller fellarm". Mvh Janne. |
|
| Svammelfunktion? Nåja man skall väl först komma ihåg att funktionen beror på det faktum, bra eller dåligt ( BMW menar att man sparar människoliv på det) ,att bilarna utrustats med RFT och då det är svårt att märka när man får punktering på ett sådant hjul varför punkteringsindikering är en ganska viktig funktion på dessa bilar. ( Utan RFT är det nog oftast inte så noga med denna funktion då däcken ofta ganska snabbt blir platta. Sedan är jag den första att skriva under på att tekniken skall fungera innan den läggs ut i produktion så man slipper irritationsmoment såsom felindikeringar | |
|
Risken med "ivern" att vara först med allehanda tekniska förbättringar osv är ju att det blir kunden i många fall som blir "försökskanin" för företagen i fråga.. BMW har ju inriktat sig mycket på att vara "värst" när det gäller både innovativa o bra tekniskalösningar på mycket, men samtidigt finns ju risken att lämna ut bilen s.a.s. för tidigt till kund...därav många missnöjesyttringar emellanåt på div funktioner.. RFT däcken t.ex. torde nog ha mått bra av att ha fått "ligga i träda" och förbättrats ett tag till...finns många exempel på att "folk" tycker vägegenskaperna/väghållning+komforten blivit SÄMRE med detta på vagnen..INTE bra,ty det blir ju "lite fel" med då hänsyn till säkerheten på vägen. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.