|
|
|
|---|---|
|
Hej alla glada bmwägare! går just nu i mkt starka köptankar av just en BMW, 530 tror jag att det blir. Min fråga om det är mer värt att köpa en fabriksbil med mkt utrustning för ca 600-610 laxar, eller ta en fd demobil som har rullat ca 800 mil, den kostar 530 laxar (ganska exakt utrustning som jag skulle ha valt i den fabriknya bmwen). Den beg. bilen står i en bilaffär, inte hos en privatperson. Tacksam för allt svar som jag kan få! MVH Kalle | |
| Ta demo bilen såklart! | |
|
Fördelen är att du kan prova bilen fråga och verkligen känna efter om något är fel. Priset är ju inte fel heller. Ackdelen med demobil är att de kan vara rätt så hårt körda. Detta är ju trots allt något som man gör vid provfärden med en demobil. Jag skulle nog ta demobilen om den känns okej. Be om oljeservice om du tar demobilen. |
|
| Du kan nog få till en 8-10% i rabatt på den nya så i slutänden brukar det skilja ca 20-30 mellan en demo och fabriks. (Antar att 610 var list och ej offert.) | |
|
Det är nog inte så nyttigt för en bil att efter kallstart köras hårt i en halvtimme för att sedan parkeras och kallna. Och så kommer nästa spekulant... Beror lite på hur länge du planerar att äga bilen. Ska du ha den i många år så köp nytt så du vet exakt vad bilen har varit med om. Ska du sälja efter 2-3 år så kan du ju köpa demobilen. Eventuella problem dyker kanske upp längre fram när bilen är äldre. |
|
| Min bil har gått 500 mil demo hos M-bilar i E-tuna och nu börjar den vara till åren. Tror inte jag har mer problem med den än andra. Skulle nog satsa på demobilen men försöka få ner priset lite till. Det är ju mycket slantar i vilket fall för en bil. Oljorna idag fungerar bra vid kallkörning så jag vet inte om man skall vara så orolig. Helt klart sliter hård körning mer, men jag tycker ju inte heller att man alltid skall sitta och spara på grejorna. Då försvinner ju vitsen med att köra BMW. | |
|
Jag personligen tror att de saknas betydelse för dagens motorer om de första 3-500 milen har varit hårda. Viktigare är att noga kontrollera resten av bilen i fråga om repor, stenskott, kantstötta fälgar och skavda inredningsdetaljer som vissa misshandlade demobilar kan ha. Är bilen fin och priset bra så köp. Jag har själv en gång köpt en demobil som rullat ca 500 mil (ej BMW), den var i absolut nyskick, priset var bra och jag hade inte som helst problem under de 5500 mil jag körde BMW CS #5139 |
|
| Inga problem med en demobil. Det där med plattan i botten varje gång och kall bil är en överdrift. Framförallt när det gäller en bil som en 530. Säkert har den blivit urblåst några gånger, men säkert inte mycket värre än vilken begagnad som helst. Klart skall det vara en markant prisskillnad mot en rabatterad nybil. Dessutom får du ju snabbare leverans och alla småfel som upptäckts vid "inkörningen" är åtgärdade! | |
|
Jag vet inte om ni någon gång har bott i närheten av en bilhall men det har jag dessvärre gjort. Varenda person som sätter sig i bilarna kör som svin! Något annat är bara önsketänkande (av de som köpt demobilar månne?) och behandlingen är långt, långt värre än vad en vanlig bil utsätts för. Sedan kan man säkert diskutera exakt hur mycket denna behandling sliter på bilen men jag skulle aldrig, aldrig någonsin köpa en demobil. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
| En fråga om pris bara för min del. Tror ingen som köper en begagnad BMW får en bil som är lugnt körd. Har kört min E39:a så pass många mil nu så tror du att jag sitter och biter på naglarna för att jag vet att den är demokörd är du fel ute. Det är väl ingen som tror att folk är ute och provar hur en ny BMW känns att söndagsköra på picknick? Dom problem jag haft härrör mest till tillverkningsmissar. | |
|
Ok, tack för alla svar! Ungefär precis som min tanke, en bil ska tåla alla hårda provåkningar och Gorban, ja jag hade bara tänkt behålla den i 2-3 år sen byta in. Återigen, tack för svaren! //Kalle |
|
|
Som Robert J skrev, om 610 är listpriset bör du kunna få loss den splitter nya för 565 eller något liknande. I den jämförelsen är 530 för demobilen för mycket. Om däremot 610 är priset prutat och klart blir jämförelsen lite annorlunda, eller om du kan pruta en del på demobilen. |
|
|
Nockenwelle; Klart att jag ska pruta på 530 laxar. Ja det var listpriset, alltså det priset jag får fram till när jag bygger en likadan bil på www.bmw.se. Kan man verkligen pruta på det ? |
|
| Jepp, har jobbat bredvid tre stycken märkesbundna bilåterförsäljare varav en var BMW, och min erfarenhet skiljer sig från din betydligt. Har någon tokkört en bil från återförsäljaren, så har det mestadels handlat om en bättre begagnad prestandabil. Nya BMW provkörs mestadels av medelålders män som är mer status- än motorintresserade. Har själv inte köpt någon demobil som rullat, men skulle aldrig tveka på detsamma om priset var rätt. Det bör ju vara ca 15-20% rabatt om du får 8-10% på nyköp utan mil. | |
|
Bilkalle, Ja absolut kan du räkna med en rabatt på det. Förhoppningsvis är något paket rabatterat eller så. Men du bör dra av minst 5% på det priset du får fram när du bygger en bil på konfiguratorn. |
|
| En kompis till mig jobbade förut på fraktfartyg som bla fraktade nya bilar imellan diverse länder och enl honom så var det mer eller mindre rally med bilarna av och på båten(tid är pengar) så att tro att en ny bil inte fått gå hårt ett par gånger är nog bara önske tänkande. Det blev även en del plåt/lackskador ibland. | |
|
Min bil var en sthlm open bil, 2-3mån gammal och som rullat dryga 700mil, inte speciellt märkbar skillnad i pris, tror det skiljde ca 30k mot en ny. Fördelen för mig var den snabba leveransen då jag av olika anledningar behövde en bil snabbt. Hittills har jag faktiskt haft mindre fel på detta exemplar än andra nya bilar jag köpt. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.