AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
987

Generatorstörning i baslådan?

ja
4
janjan
323i E46, -99
Hej

Har sökt runt bland forumen men inte hittat svar på min fråga. Läget ligger till såhär:

1. Bilelektronik-blåbäret har köpt baslåda och har med benäget bistånd kopplat in den i sin bil (323i E46).

2. Kopplingen har skett enligt nedan:

- ström tagen direkt från batteriet, säkringshållare mellan batteri och låda.
- remote-kabel dragen från antennförstärkaren i bakre stolpen.
- ingång på sub-steget är i detta fall högnivå, dragen "genom" de två hatthyllehögtalarna (för att originalstereon saknar bra anslutning för lågnivå, samt för enkelhetens skull när ändå steget hade högnivåingång såväl som lågnivåingång)

3. Suben spelar otroligt fint och snärtigt, funkar helt perfekt, i nyckelns radioläge dvs.

4. ...för att när man sedan slår på bilen förvandlas till ett rundgångsliknande tjut/vin som inte upphör förrns tändningen vrids av.

Frågan:

Finns det något bra bot (avstörning) på problemet?
Kan en s.k. hög till lågnivå-omvandlare råda bot på just detta problem?
Måste jag fortsätta försöka hitta lågnivå-ut från stereon? Har hört att detta är möjligt men med lite mek...

Tacksam för svar.

ja
4
janjan
323i E46, -99
jo...Glömde en sak.

Ljudet är mer som ett "jord-brum" än ett "vin", när jag rycker ur högtalarkablarna (högnivå-ingången) är den fortfarande tyst i radioläge, men brummet kommer med samma styrka nä jag startar bilen, alltså utan kontakt med högtalarkablaget...?

...Det är mycket med det elektriska...

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Vart/hur har du jordat steget?
ja
4
janjan
323i E46, -99
Jordat via batteriets minuspol...

Är det ett separat steg? Monterat i bilplåten? Det kan bli en jordlinga via stegets hölje och elsystemets minus. Även remoteingången kan ge samma problem fast det är inte speciellt vanligt. Isf får man montera ett lite relä på remoteingången och mata från samma plus som till steget.

FP
ja
4
janjan
323i E46, -99
Tack för info.

Jag har varit i kontakt med en billjudinstallatörfirma idag, de säger att problemet nog ligger i att jag tar högnivå direkt in i steget, signalen till/från bakhögtalarna blir helt enkelt för stark för steget, jag har justerat ned inputen på steget idag och blivit kvitt problemet, dock också naturligtvis med oönskad effektförlust på subben som följd. Detta skall lösas med en Hög- till lågnivåomvandlare som även har en jordisolator. Beställd.

Folke: Jo, det är ett separat steg för subben, jorden är kopplad till batteriets minuspol, och det i sin tur är ju jordat i karossen...

OK. Men du skriver ju att du lossade ingången helt från högtalarna helt och det fanns störningar iaf. Då spelar ju inte ev. fel nivå nån roll längre för problemet, och om steget verkligen har högnivåingång så blir nivån inte för hög heller som ljudfirman menar.
Om det fortfarande fanns förbindelse och om det dessutom saknas jordavbrottsenhet på stegets (högnivå)ingång så är problemet identifierat, och lösning med jordisolator kommer säkert att ta bort störningen.
Inkopplingen till batteriet är helt OK, det jag menar med monteringen av steget i bilens plåt är att det då skapas två jordpunkter, via monteringsskruvarna och via minuskabeln. Bra steg har åtgärder för detta men ibland orsakas störningar. Man kan då montera steget på en isolerande skiva av t.ex plast eller trä.

FP
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
En del steg har fästpunkter av plast just för att undvika oönskad kontakt mellan metallhöljet och karossplåten, men eftersom plåtytorna inte alltid är perfekt linjalsraka i en bil kan man ändå få kontakt mellan stegets hölje och karossplåten. En skiva av plast eller trä, som folke föreslog, löser problemet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.