|
|
|
|---|---|
| Jag undrar vad era 3,0Si drar, om jag kämpar riktigt hårt så kommer jag ner till ca 0,9l/mil. Vet ej om den skall dra så mycket dock har min rullat 220mil.. | |
|
Låter väldigt högt. Har ingen 3.0Si själv utan 3.0i med kompressor men jag kommer i stort sett alltid under 0.7 blandad körning, och ca 0.6 om jag kör väldigt lugnt. Men jag tror nog din bil kommer dra mindre när du har kört ett tag. Länk |
|
| Vad drar din i stadstrafik? | |
|
Väldigt bra att få en 360 hästars bil med troligtvis breda däck att gå under 0.7 i blandad körning! Hur gör du? =) Mvh Johan |
|
|
Du bör nog köra litet mera före att man kan dra slutsater på förbrukningen ännu , jag har kört 240 mil med min och det ligger på +- 9,0/ 100 km , skall köra 100 mil nästa helg så då skall jag mäta , kommer med alla siffor nästa vecka. |
|
|
Jag har tyvärr dålig koll på vad den drar i stadstrafik, jag kör sällan i stan. Hur jag gör? :P På motorväg så är det på med farthållaren och sexans växel, brukar lägga sig omkring 0.65. Har kommit ner på 0.59 på ca 10 mils resa till mina föräldrar, bitvis motorväg, 90-väg och genom småorter. Den drar mindre bensin nu jämfört med innan jag hade kompressor, kan bero på att ESS har optimerat luft/bensin, sen får klart motorn inte kämpa lika hårt. Men om man gasar glatt så är den förstås inte alls särskilt snål ;) Ska ta och kolla den faktiska förbrukningen vid nästa tankning också och se hur långt jag kommer på en tank, mina siffror ovan gäller vad datorn rapporterar. Jag kör Shell Vpower 99-oktan förresten numera, men förbrukningen var liknande med 98. Länk |
|
| passive: jag vill minnas att jag läst att siffrorna i färddatorn inte längre stämmer när man har kompressor och annan programvara. 0,6 liter per mil är nästan för bra för att vara sant :/ om det nu skulle visa sig att siffrorna trots allt stämmer så tycker jag att du ska försöka få bilen miljöbilsklassad :) | |
|
Nej jag misstänker det också, har ju förstås annan programvara. :) Får ta och kolla upp det. Men även innan min kompressoruppgradering körde jag väldigt snålt och kom under 0.6 till mina föräldrar även då, en sträcka på ca 10 mil som sagt. Den drar kanske lite mer nu men det kan inte vara mycket. Får undersöka vid nästa tankning. :) Länk |
|
|
Passive: om du sällan kör i stan så är det ju knappast förbrukningen för blandad körning du anger...Men även om det är landsvägs/motorvägsförbrukning så är det ju fina siffror faktiskt nästan bättre än min 320d...om nu din färddator visar rätt. ___ //Ulf |
|
|
Passive: Dina siffror kan verkligen inte stämma.. I så fall kör du snålare än vad min farsa gör med sin chippade Saab 93 1,9TiD på landsväg.. ;) Men om det nu skulle vara så att det är så, så kan du väl hojta till så ska jag säga åt farsan att byta bil.. M Power!!! The one and only power! |
|
|
Programmer: Det är sant som du säger att delen stadskörning kanske är lite underrepresenterad så den siffran kanske man inte ska lägga någon vikt vid. Vad gäller egentligen för blandad körning, är det lika lång sträcka stadskörning som landsvägskörning eller hur görs mätningen? Fast när det gäller landsväg/motorväg kör jag ändå väldigt snålt, kan komma under 0.6 vid lugn körning, men oftast ca 0.65. BMWs siffror för Z4 3.0i är 1.35 (stad), 0.66 (landsväg), 0.91 (blandad). Från ESS: "Gas mileage will depend on how heavy your foot becomes and range/avg MPG is a simple adjustment in the instrument cluster to compensate the signal for the larger injectors." Jag antar att de gjorde justeringen eftersom de installerade kompressorn åt mig, men jag ska kolla upp det. Den borde ju inte dra speciellt mycket mer om man inte gasar på och "använder" kompressorn. Jag ska göra en test nu (har nyss fulltankat) och se om datorn visar fel. Ni som har M54-motorn, vad får ni för förbrukning? Fast nu handlar ju den här tråden egentligen om N52. ;) Länk |
|
| Hmmm man kan ju faktiskt köra billigt, om man håller 90 och inte lockas av gaspedalen. Då kan man hamna på 0.7 l/m. När man sen ränner runt i stan lite så ligger man närmare 1.4. I snitt ligger jag på ungefär 1.1 blandad körning och då är c:a hälften i stan. | |
| Jag hamnar på 0.9 men jag kör 90% av min körning i storstan, svårt att tro att en 3,0si dricker mindre än det även om det är blandad körning... | |
|
Hej Lovade En rapport på förbrukning, efter min resa Göteborg Kapellskär Åland <-> 1227 km snitthastighet 92 km / timmen , 200 km i kö i STO <-> 100 km på Åland , Ödeshög –Gränna ensam på motorvägen +200 km förbrukningen var 9,2 l/Km, I Bollebygd kontakt med civilpolis som ”tecknade med handen” sänk hastigheten ”jag TACKAR” ingen närmare kontakt. ,Z4C har nu 4000 km körde så allt är nytt ännu . En rolig grej var att jag möte en svart Z4C i höjd med Stavsjö, jag på G söderut den på G norrut , första Z4C jag sett i trafik. |
|
| 10.4 l/100 mil mest stad, har gått totalt 140 mil | |
| Nu har jag satt på 19" på min 3,0Si så de blir svårt att jämföra med fabriksuppgifterna :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.